Biznis

ništa od dokapitalizacije?

U potrazi za novim ulagačima iz Kine: Još jedna odgoda dokapitalizacije Luke Zadar nema veze s Pelješkim mostom

U potrazi za novim ulagačima iz Kine: Još jedna odgoda dokapitalizacije Luke Zadar nema veze s Pelješkim mostom
Boris Kačan

Prošle godine bombastično najavljen ulagač Jianxing Hua koji je navodno imao namjeru u Zadar uložiti 100 milijuna eura se uopće više ne spominje. Istodobno CSEBA traži opravdanje u zastoju oko gradnje Pelješkog mosta i organizira nove susrete s potencijalnim kineskim ulagačima

Što se to događa s najavljenom dokapitalizacijom Luke Zadar d.d.? Nakon nedavno službeno objavljene prolongacije roka za uplatu za još tri mjeseca, izvjesno je da je najavljeno veliko ulaganje od navodno 100 milijuna eura pod velikim znakom pitanja.

Prošlo je ljeto u vrijeme održavanje dioničarske skupštine bilo najavljeno da je pitanje od mjesec-dva kada će nesuđeni novi većinski vlasnik kineski poduzetnik Jianxiong Hua postati većinski vlasnik, dokapitalizirati Luku Zadar d.d. preko tvrtke Luxury Real Estate koju zastupa novi član NO Zvonimir Zlopaša.

Bilo je najavljeno da će vrlo skoro biti uplaćeno 35 milijuna kuna za otkup 175.000 dionica, da će biti riješeno pitanje plaćanja koncesijske naknade i obveze iz koncesijskog ugovora o ulaganju od 215 milijuna kuna, štoviše da će Kinez uložiti preko 100 milijuna eura u brojne projekte oko zadarske teretne luke te zonu Crno.

Rendulić: Ako ne prođe CRBC kako će manje kompanije?

A onda je uslijedio vrlo dugi rok za uplatu tih dionica koji je istekao 9. ožujka, da bi sada rok ponovno bio produžen za tri mjeseca i istječe 7. lipnja. Upravo ovih dana se, vjerojatno ne slučajno, u regionalnom dnevniku pojavila bombastična informacija da Kinezi uvjetuju ulaganje u Zadru dobivanjem posla na gradnji Pelješkog mosta?!

Prema izjavi Siniše Malusa, menadžera Kineske jugoistočno europske poslovne asocijacije (CSEBA), investiciju u Luku Zadar kasni kao posljedica žalbe Strabaga AG Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave, zbog Pelješkog mosta te bi "mogla negativno utjecati na dinamiku kineskih investicija u Hrvatskoj". Kakve veze ima velika kineska kompanija China Road and Bridge Corporation (CRBC) koja se za gradnju mosta koji bi se trebao graditi najvećim dijelom sredstvima EU prijavila na međunarodni tender, s investicijom privatne kineske kompanije u privatnu hrvatsku kompaniju?

CSEBA jasno ne zastupa sve kineske projekte na ovom području iako bi se moglo tako zaključiti. – Radi se naprosto o osjetljivosti cijele investicijske klime. Ako u Hrvatskoj ne može proći ovako velika kompanija kao CRBC, kako će proći manje kompanije? Pogledajte kako je to bilo u Srbiji – kad je državna kompanija dobila pravo gradnje mosta, krenule su tamo i brojne manje kineske kompanije i otvorile brojne poslove, tumači ovakav stav Mario Rendulić, predsjednik Kinesko-jugoistočne europske poslovne asocijacije.

Ne provodi se dubinsko snimanje Luke Zadar

No ipak nema baš prihvatljivo objašnjenje zašto se još jednom produžio rok za dokapitalizaciju Luke Zadar d.d. jer je spor oko izbora izvođača radova za Pelješki most nastao tek koncem prošle godine, dakle znatno nakon roka u kojem je bilo najavljeno kinesko ulaganje u Zadar. U izjavi za naš portal ovako je objasnio situaciju oko prolongacije:

Foto: Boris Kačan

- Postojala je izvjesna blokada zbog prigovora suda iz Maribora na odluku dioničarske skupštine, ali to je koliko mi je poznato otklonjeno na Trgovačkom sudu Zadar. Detalje znaju naši odvjetnici. U međuvremenu se provodi drugi postupak dubinskog snimanja Luke Zadar d.d., tzv. due diligence, da se zbog osjetljivosti cijelog posla ne bi dogodilo kakvo novo iznenađenje. Očekujem da će sve uskoro biti riješeno i dokapitalizaciji biti realizirana do konca travnja, kazao nam je Rendulić.

Međutim, situacija ipak nije baš takva. Naime, na Trgovačkom sudu još nije zakazana ni prva rasprava vezano uz spor oko tužbe za legalnost prošloljetne dioničarske skupštine, u sudskom registru je i nadalje evidentirana blokada na temelju zahtjeva dioničara Blaženka Mrkića koji drži 2,9 posto dionica. Mariborski sud je tražio privremenu mjeru zabrane raspolaganja „slovenskim dionicama“ jer se vodi sudski spor oko dionica mariborskog taksiste Danijela Robnika koje su sada na skrbničkim računima kod HITA vrijednosnica (31,6 posto) i Podravske banke (25,2).

S druge strane saznali smo da se uopći ne provodi neko „dubinsko snimanje“ poslovanja Luke Zadar d.d. jer da je to tako, Kinezi ili netko drugi koga bi oni ovlastili pregledavali bi u detalje poslovne knjige u Gaženici, a to nitko nije radio, niti sada radi.

Potraga za novim investitorima

Dakle, vrlo je neizvjesno hoće li išta biti od ove najavljene velike investicije, a da je nejasna situacija oko navodnog ulagača Jianxiong Hua potvrđuje i činjenica da je još prošle jeseni prilikom održavanja gospodarskog foruma na Zadarskom sveučilištu direktor Luke Zadar d.d. Nikola Dragičević pitao veleposlanika Kine kakve su mogućnosti da NR Kina (a ne taj navodni kineski ulagač) ulaže u zadarsku teretnu luku.

Kineski je veleposlanik pojasnio da NR Kina ne ulaže u privatne kompanije, nego za partnere traži državne tvrtke, ministarstva, lokalnu vlast, ulaže prije svega u infrastrukturne projekte. Navodni ulagač Jianxing Hua se  javnosti se više uopće ne spominje, a očito je da se traži novi ulagač.

U tom kontekstu postaju jasnije i povremene medijske kampanje CSEBA-e oko kineskih ulaganja u Zadru, pa i evo učestala putovanja zadarskog župana Božidara Longina uz suport CSEBA-e u Kinu u potrazi za potencijalnim (novim) investitorima.


Reci što misliš!