Biznis

kreće bitka

Tko će biti novi vlasnici Croatia Airlinesa?

Tko će biti novi vlasnici Croatia Airlinesa?
Slavko Midzor/PIXSELL

Croatia Airlines ponovno kreće u potragu za strateškim partnerom.


Ministar prometa Oleg Butković rekao je kako će Vlada uskoro donijeti odluku o povjerenstvu koje će pratiti proces pronalaska novih vlasnika. Neslužbeno se može doznati da bi se u bitku za Croatia Airlines moglo uključiti više takmaca, poput njemačkog fonda 4K Invest, poljskog nacionalnog prijevoznika LOT-a, ali i nekih kineskih kompanija

Imena potencijalnih strateških partnera objavio je portal Seebiz, uz napomenu da aviokompanije izvan Europske unije, poput primjerice kineskih prijevoznika, ne mogu imati više od 49 posto vlasničkog udjela u avioprijevoznicima iz EU-a.

Vlada bi uskoro trebala odabrati savjetnike koji će smisliti model dokapitalizacije i pronaći nove partnere. Natječaj je to u dva stupnja, a prva faza krenula je u jesen prošle godine, kada su se na njega javile tvrtke poputDeloittea, AT Kearneyja, PwC-a, Boston Consulting Groupa te DBV-a, koji je u konzorciju s hrvatskim PBZ-om.

U Ministarstvu prometa ne žele otkriti tko su potencijalni kupci no navode kako se kvalitetan razvoj Croatia Airlinesa na tržištu može se osigurati jedinokroz kvalitetno strateško partnerstvo.

'U tom se smislu provode i daljnje aktivnosti, odnosno, s jedne strane Uprava Croatia Airlinesa je pokrenula ograničeni dvostupanjski postupak nabave "Usluga financijskog savjetnika za razradu modela dokapitalizacije Croatia Airlines i pronalaska strateškog partnera", dok je s druge strane, u pripremi donošenje odluke o osnivanju Povjerenstva koje će pratiti taj postupak. Dakle, upravo će zadaća financijskog savjetnika biti razradamodela dokapitalizacije Croatia Airlinesa, pa će se tijekom tog perioda moći konkretnije govoriti i o interesu pojedinih zainteresiranih strana', odgovorili su tportalu iz Ministarstva koje vodi Oleg Butković.

No tko su potencijalni borci za preuzimanje? Njemačkom fondu 4K Investment bi Croatia Airlines mogao biti vrlo zanimljiv jer u prvom redu preuzima srednje i velike tvrtke koje imaju problema u poslovanju te ih restrukturira.

Riječ je o ozbiljnom fondu koji je odradio preko stotinu velikih preuzimanja, a naše im tržište ne bi trebalo biti strano jer su prije tri godine preuzeli slovenskog nacionalnog prijevoznika Adria Airways. Veliko je pitanje koliki udio u Croatia Airlinesu Vlada želi zadržati jer je, primjerice, slovenska vlada fondu 4K prodala 96 posto dionica.

Nijemci još uvijek rade na njegovu restrukturiranju, a krajem prošle godine dokapitalizirali su ih s četiri milijuna eura, dok su dodatna ulaganja od deset milijuna eura planirana za prvi kvartal ove godine.

Drugi veliki takmac u ovoj priči mogao bi biti poljski nacionalni zračni prijevoznik - kompanija LOT, o kojoj se već dulje vrijeme špekulira kao o budućem vlasniku Croatia Airlinesa (CA).

Vlada je još navodno lani pozvala predstavnike LOT-a na pregovore. Ta kompanija svake godine preveze tri do četiri puta više ljudi nego CA te ima bazu u Budimpešti, zbog čega bi im baza u Zagrebu mogla biti višak jer bi konkurirale jedna drugoj.

Osim toga, Poljaci su prije dvije godine preuzeli estonskog nacionalnog prijevoznika Nordicu, a njihovi čelnici u medijima često ponavljaju kako će trošiti novac samo na razvoj LOT-a i Nordice. LOT je već prisutan u Hrvatskoj, a od 2016. lete na relaciji Zagreb - Varšava.

Kao mogući partneri za preuzimanje spominju se i Kinezi. Iako nije poznato koji bi od kineskih prijevoznika uzeo Croatiju, tu opciju nikako ne treba isključivati.

Kineske tvrtke, uz veliku podršku tamošnjih vlasti, agresivno kupuju 'sve što se kupiti da' u Europi kako bi došle do pristupa novim tehnologijama i tržištima. Osim toga, Kinezi upravo grade Pelješki most, a premijer Andrej Plenković u studenom prošle godine posjetio je Peking, pa je možda jedna od tema razgovora s kineskim poslovnjacima bila i prodaja Croatia Airlinesa.

Croatia Airlines već dvije godine vodi privremeni šef Uprave Jasmin Bajić. Natječaji za novog šefa već su nekoliko puta propali, a kompanija je lani došla u fokus javnosti nakon što su usred turističke sezone piloti i kabinsko osoblje najavili štrajk koji je zabranio Vrhovni sud.

Povod za štrajk bila je činjenica da tvrtka već dvije godine posluje bez novog kolektivnog ugovora, no sud je zaključio da nema razloga za štrajk jer se poštuju sve odredbe isteklog ugovora. Inače, u Croatia Airlinesu radi nešto manje od 900 ljudi, a u floti imaju 12 aviona: šest manjih Airbusa i šest propeleraca marke Dash. Lani su ukupno prevezli nešto više od dva milijuna putnika, što je povijesni rekord. Prihodi u 2017. godini iznosili su im 1,83 milijarde kuna te su poslovali s bruto dobiti od 29 milijuna kuna.

Reci što misliš!