Događaji

Nakon brojnih žalbi radnika saniteta

dr Orlović: U tijeku postupak nabave novih 11 vozila za Sanitetski prijevoz

dr Orlović: U tijeku postupak nabave novih 11 vozila za Sanitetski prijevoz
Dino Stanin/PIXSELL

Djelatnici Sanitetskog prijevoza u Zadru, koji je od 1. lipnja 2018. pripojen Zavodu za hitnu medicinu Zadarske županije, žale se da pacijente voze u starim vozilima Saniteta koji se kvare, da nemaju kofere sa zavojima, da nemaju uniforme, zbog čega je inspekcija zaštite na radu kaznila Zavod.

Istovremeno njihov ravnatelj vozi Mazdu 3 kupljenu novcem Zavoda. Ravnatelj pak navodi da su u postupku nabave novih vozila i uniformi, a za Mazdu 3 je rekao da je kupljena za potrebe Zavoda 2015. godine od sredstava namijenjenih za nabavku osobnih vozila, budući da do tada, kaže, nije postojalo takvo vozilo za potrebe Uprave.

"Nemamo nijedno ispravno vozilo, uz to nemamo ništa u kombiju, nemamo ni defibrilator, sterilne zavoje, sanitetski materijal, opremljene torbe s materijalom, nemamo tlakomjer, toksimetar, glukometar, čak ni igle za fiziološke, a prevozimo hitne pacijente, i to za Zagreb i Split. Istovremeno u drugim županijama vozila Saniteta to imaju. Tako smo u jednom danu prevozili tri hitna pacijenta. Imali smo slučaj da je dijete hitno trebalo na dijalizu zbog otkazivanja bubrega, imali smo trudnicu s prijetećim pobačajem, njih smo prevozili za Split i još smo taj dan pacijenta s intenzivne prevozili za Zagreb. Vozači Saniteta u Splitu ne voze takve hitne pacijente, već njih prevozi hitna", ispričali su za Index djelatnici Saniteta u Zadru.

Navode kako se dvije godine unaprijed znalo da će Sanitet biti pripojen Zavodu za hitnu medicinu. Prostor Saniteta je, dodaju, derutan i neobnovljen, a oni, kažu nam, rade u nehigijenskom prostoru u kojem su nakon dvije velike poplave plivale fekalije, dok prostor Sanitetskog prijevoza više nema tko čistiti jer je spremačica dobila otkaz.

"Ravnatelj Predrag Orlović mjesecima obmanjuje djelatnike kako Zavod za hitnu nema novca kako bi se obnovio prostor i povećali zasluženi koeficijenti te dobila nova vozila i uniforme, a u javnosti izlaže posve novu priču, u kojoj navodi da je trenutno u plusu od nevjerojatnih 13.107.434 kuna. Također pripisuje sebi zasluge i hvali se da je u svom mandatu unio promjene u mrežu Hitne, međutim, ideja o 14 liječnika u timu T1 nije ravnateljeva, nego doktora Nakića koji je to prezentirao dok je bio na položaju ministra zdravlja. Edukacije se provode od 1. 11. 2011., i to je zasluga Hrvatskog zavoda za hitnu medicinu i plaća se novcem od Hrvatskog zavoda i EU fondova, a ne Zavoda kojem je na čelu ravnatelj Predrag Orlović", kazali su djelatnici za Index.

Dodaju kako je opremu u kolima Hitne na početku svog mandata htio reducirati i ukloniti uređaj za automatsku masažu srca u postupcima reanimacije te da su tad već bili naručeni novi EKG uređaji i defibrilatori, što je, tvrde, zasluga dr. Grkovića, a ne ravnatelja Orlovića.

"Rat da ne ukloni opremu iz kola Hitne trajao je gotovo 6 mjeseci i na težak nagovor doktora iz T1 je jedva pristao da oprema ostane. Orlović je kasnije dr. Grkovića smijenio s mjesta šefa Hitne, a nove uniforme za Zavod za hitnu medicinu nisu njegova zasluga nego opet standardna oprema. Orlović je dosad za Hitnu nabavio dva kombija koja su raspoređena na punktove Benkovac i Pag, a sebi je novcem Zavoda za hitnu medicinu kupio Mazdu 3 koja mu je parkirana ispred kuće", rekli su nam djelatnici Saniteta.

Ogorčeni su ponašanjem i upravljanjem ravnatelja Orlovića, za kojeg kažu da je na mjesto šefice Saniteta, nakon što su se pripojili Hitnoj, postavio Luciju Rožić.

"Ona je pronevjerila najmanje 50.000 kn i sustavno je zlostavljala medicinske sestre i vozače Sanitetskog prijevoza i nakon pritiska medija je smijenjena. No nakon toga je ravnatelj počeo prijetiti otkazima svima ostalima, a nekima je i dao otkaze, a sad je smijenio sadašnju voditeljicu bez ikakvog razloga. Uz to naši vozači voze životno ugrožene pacijente te uz to rade i nedjelje, praznike i noćne smjene kad se moraju sami javljati na telefon i organizirati prijevoz, što nije u dogovoru s HZZO-om i takav rad nije u skladu sa Zakonom", tvrde djelatnici Saniteta u Zadru, koji su željeli ostati anonimni zbog straha da i njima ne podijeli otkaze.

Međutim, njihove navode za Index je potvrdio Ivan Gašpar, zaposlenik Saniteta i ujedno povjerenik Samostalnog sindikata Hrvatske, podružnica Hitne pomoći i Sanitetskog prijevoza.

"Sve što su vam kolege rekle je istina. Prijašnja ravnateljica Doma zdravlja Zadar, pod čijom je nadležnošću bio Sanitetski prijevoz, je jako loše upravljala i dovela nas do dna, a onda nas je u lipnju 2018. preuzeo Zavod. Potom je sadašnji ravnatelj Orlović rekao da će se sve riješiti, da ćemo dobiti 11 novih vozila i nove uniforme, no prošlo je 8 mjeseci otkad nam je to rekao pa i dalje nemamo ništa, dobili smo stare uniforme iz Hitne koju su njihovi djelatnici razdužili, to je ponižavajuće. Orlović u javnosti prikazuje da imamo 13 milijuna kuna viška, a nama govori da smo u minusu, da nema sredstava za nas. Također govori nam da su uniforme naručene za 2019. a s čim bismo do tad trebali raditi?" pita se Gašpar.

Navodi kako prevoze hitne pacijente za Zagreb i Split, i to po svakakvim vremenskim uvjetima, bio to snijeg, kiša, noć, a istovremeno, kaže, imaju koeficijent 0,77.

"To znači da nam je osnovica plaće 3800 kuna, dok, recimo, vozači Saniteta u Splitu, Puli, Dubrovniku i ostalim gradovima imaju osnovicu plaće od 5200 kuna, za isti posao. Naime, mi s tim koeficijentom uopće ne bismo smjeli voziti hitne pacijente ni po noći jer vozač s tim koeficijentom nema nijednu odgovornost, a mi sve to radimo. Naravno da pomažemo pacijentima koje prevozimo, recimo ženi nakon dijalize varira tlak pa kad se sruši, odmah joj pomognemo. Uz to pacijente vozimo u starim kombijima kojima je ovjes teretni pa se auto trese na ravnoj cesti, zato nosila vežemo zavojima, da ne trese pacijente. Bila je i zaštita inspekcije rada i ravnatelj je kažnjen s 1900 kuna, a Zavod s 10 000 jer nemamo uniforme da nas zaštite u radu. Orloviću je naloženo da nam odmah nabavi uniforme, a još uvijek nije", rekao je Gašpar za Index.

Ravnatelj Zavoda za hitnu medicinu Zadarske županije Predrag Orlović, za Index je odgovorio da informacije koje smo dobili od djelatnika Saniteta nisu točne. Navodi da su oni preuzeli Sanitet s jako lošim vozilima te da je u tijeku nabava novih vozila.

"Zavod za hitnu medicinu provodi postupke javne nabave kod ugovaranja servisa te, dok se ne završi postupak i zadovolji procedura (žalbe prema državnoj komisiji), ne može se ugovor ni sklopiti. Vozila se popravljaju prema prioritetima budući da smo od 1. 6. 2018. godine preuzeli vozni park od Doma zdravlja Zadarske županije u lošem stanju od kojih su neki i za rashod. Trenutno je postupak nabave novih 11 vozila za Sanitetski prijevoz, čija su sredstva preuzeta od Doma zdravlja diobenom bilancom budući da isti nisu u protekle 4 godine nabavili nijedno vozilo", navodi Orlović.

Također dodaje kako je za popravke vozila u 2019. godini osigurano oko milijun kuna. Ističe kako sanitetska vozila, za razliku od vozila Hitne službe, i ne smiju imati defibrilator jer njim može upravljati samo liječnik, a u timu Saniteta se, ističe, nalaze samo vozač i medicinska sestra.

"Vozila Sanitetskog prijevoza vrše prebačaj pacijenta unutar županije ili do udaljenih zdravstvenih ustanova u druge županije te ona ne zahtijevaju opremu niti količinu potrošnog sanitetskog materijala kao vozila Hitne službe. Sanitetski materijal imaju sva vozila koja po preporuci liječnika koji upućuje pacijenta zatraži pratnju i medicinske sestre. Diobenom bilancom od Doma zdravlja Zavod za hitnu je preuzeo i 4.780.000 kn za nabavku novih sanitetskih vozila, čiji je natječaj u tijeku. Nakon potpisivanja ugovora rok isporuke je 160 dana. Zavod za hitnu je trenutno u višku sredstava od oko 13 milijuna kuna, a u to je uključen iznos za nova vozila", rekao je Orlović.

Ističe kako je novac osiguran za izgradnju zgrade Hitne ispostave Nin u iznosu od 4,5 milijuna kuna te 1,8 milijuna kuna za nova vozila za Hitnu službu, dok je za uređenje prostora Poliklinike, kaže, predviđeno pola milijuna kuna, a za zaštitnu radnu odjeću i obuću 700 tisuća kuna te još 900 tisuća za medicinske uređaje.

"Napominjem da je Sanitetski prijevoz prvi put u Planu nabave za 2019. godinu te se bez njega i financijskog plana ne mogu ni pokrenuti postupci nabave. Plan nabave i financijski plan nalazi se na našim mrežnim stranicama te je svima vidljiv", rekao je Orlović.

Osvrnuo se i na kupnju Mazde 3, za koju su ga prozvali djelatnici Saniteta.

"Vozilo Mazda 3 kupljeno je za potrebe Zavoda 2015. godine od sredstava namijenjenih za nabavku osobnih vozila budući da do tada nije postojalo takvo vozilo za potrebe Uprave", rekao je Orlović.

Naveo je i kako djelatnici ne kupuju sami uniforme, već da oni u 2019. godini provode postupak nabave za sve djelatnike.

"Oni su svoje uniforme zadužili u Domu zdravlja te koriste iste ili one koje su ostale od Hitne službe budući da djelatnici Hitne službe imaju nove uniforme po standardu koji propisuje Hrvatski zavod za hitnu medicinu. Sanitetski prijevoz prebacuje pacijente iz dvije zdravstvene ustanove po ugovoru s HZZO-om. Mi dajemo vozilo i vozača, a bolnice opremu i medicinsko osoblje.

Dakle, ne radi se o hitnim intervencijama, već prebačajima između dvije zdravstvene ustanove po nalogu koji potpisuje liječnik iz bolnice. Mrežu hitne medicine popisuje i odobrava ministar zdravstva. A Nin je u Mreži hitne medicine ispostava T2 s timom u kojem nema liječnika, kao i ispostave Starigrad i Gračac.
Vozila i oprema koja su naslijeđena iz Doma zdravlja u istom su stanju kako i proteklih nekoliko godina jer nije bilo ulaganja u Sanitetski prijevoz"
, rekao je Orlović za Index.


Reci što misliš!