Info

načela gestalt psihologije

Slijedi strelicu i pronađi medvjeda: Skriveni simboli u poznatim svjetskim logotipima

Slijedi strelicu i pronađi medvjeda: Skriveni simboli u poznatim svjetskim logotipima
YouTube

U logu FedExa, najpoznatije američke tvrtke za dostavu, krije se strelica između posljednja dva slova naziva, a autor i guru dizajna Stephen Bayley nazvao je tu strelicu "najsretnijom slučajnošću u povijesti dizajna" nakon što je logo FedExa uvrstio na listu 20 dizajna koji su definirali moderni svijet.

Ono što je najzanimljivije je činjenica da to zaista i jest bila slučajno. "Na pameti nam uopće nije bila strelica", rekao je za CNN Lindon Leader koji je dizajnirao logo 1994. godine. "No, tijekom smišljanja loga postao sam zainteresiran za dizajn s veoma gusto raspoređenim slovima", objasnio je Leader čiji je tim složio oko 40 vrsta logotipova za FedEx dok nisu shvatili da kombinacija slova E i X čini strelicu

"Nakon nekoliko dana shvatio sam da bi se obična strelica mogla ukomponirati među slova te tako sugerirati da FedEx dolazi od točke A do točke B pouzdano, brzo i precizno". kaže Leader koji smatra da je moć strelice upravo u tome što je ona, na neki način, skriveni bonus. Ako je ne vidite, ona ne smanjuje moć loga.

"Koliko sam čuo, jedna od pet osoba uoči strelicu u logu. Ali mnogo ljudi mi je reklo da im je jako zabavno druge upitati mogu li pronaći nešto skriveno u logu", objasnio je.

Ista kompanija koja je stvorila logo FedExa stvorila je i još jedan logo koji fantastično iskorištava prostor. Riječ je o logu kompanije NorthWest Airlines koji su koristili od 1989. do 2003. godine. Logo se sastoji od kombinacije kruga i strelice te slova N koji čine kompas koji pokazuje prema sjeverozapadu (northwest, eng. sjeverozapad, op.a.). Međutim, to nije sve, kombinacija strelice i slova N čini i slovo W (samo bez donjeg lijevog dijela).

"Praksa skrivenih elemenata srodna je svim vizualnim komunikacijama, ne samo pri stvaranju logotipa. Ta praksa je stara kao i sama praksa stvaranja logotipa, ali je svoj vrhunac vjerojatno dosegnula 1970. godine kad su duhovite vizualne i verbalne analogije postale središte grafičke dizajnerske prakse. To je bilo doba velikih ideja", izjavio je za CNN Paul McNeill, dizajner i predavač na London College of Communication.

Načela optičkih iluzija koja se koriste u tim nacrtima, tvrdi, temelje se na psihologiji vida i teoriji Gestalt koja proučava mogućnosti mozga da stvori čitave oblike iz linija, oblika i krivulja. 

Ponekad je skriveni element skriven toliko dobro da se može uočiti samo ako se istakne, poput skrivenog medvjeda u logotipu čokoladice Toblerone. Međutim, je li to jednako učinkovito za kompaniju?

"U jednu ruku, da jer ti logotipi nastoje identificirati proizvod ili uslugu s robnom markom na ekonomične i neposredne načine, koristeći humor kako bi izazvali pozitivnu reakciju", kaže McNeill.

Ipak, ističe da danas postoji trend jednostavnijih i izravnijih dizajnerskih rješenja, što se najbolje može vidjeti iz logotipa velikih korporacija poput Googlea i Facebooka. McNeillu je omiljeni logo onaj koji je dizajnirao Gianni Bortolotti za talijansku kompaniju ED - Elettro Domestici. Logo se sastoji od jednostavnog dizajna slova ED koji u kombinaciji oblikuju električni utikač. "To je model bez suvišnih elemenata", objašnjava.

"Logo Paula Randa za IBM također je izvanredan, njegova izmjena pozitivnih i negativnih oblika je nevjerojatno suptilna i privlači, ali ipak moram naglasiti da će drevni Jin Jang simbol uvijek i zauvijek nadmašiti svaki vizualni znak ove vrste", zaključio je McNeill na kraju, donosi Index.hr


Reci što misliš!