Kultura

perforacije

Tri dame: Sve je spremno za zadarsku "Noć performansa"!

Tri dame: Sve je spremno za zadarsku

Pretposljednji dan festivala Zadars snova u suradnji s udrugom Domino donosi Noć performansa. Publika će večeras moći uživati u izvedbama tri performerice, Kristine Marić, Milijane Babić i Sandre Sterle na dvije lokacije – nakon početkog dijela u 20:30 sati na Gatu Rive, šetamo skupa do dvorišta Kazališta lutaka Zadar gdje se nastavlja program.

Kristina Marić (HR): ”Na nišanu” / ”At Gunpoint”

Poigravanje s pozicijama moći između performerice i gledatelja, glavni je pokretač ovog performansa. U fokusu su element nelagode zbog izloženosti pred autoricom, moment iznenađenja napravom snajpera, kao i potencijalni strah od naprave. Promatrač ne samo da biva sudionikom, već je na simboličan način ugrožen od strane autorice. Na galerijskom zidu nalaze se fotografije osoba koje su sudjelovale u prethodne dvije izvedbe performansa. To je svojevrsni nastavak rada, proces u nastanku.

Kristina Marić diplomirala je 2015. na Umjetničkoj akademiji u Osijeku. Godine 2013. boravila je na rezidenciji Art Quarter Budapest u Budimpešti. Dobitnica je austrijske Red Carpet Art nagrade za mlade umjetnike 2017. Finalistica je Nagrade Radoslav Putar za 2018. godinu. Aktivno izlaže u Hrvatskoj i inozemstvu. Asistentica je na katedri na Odjelu za kulturologiju Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku te na Umjetničkoj akademiji u Osijeku. Članica je HDLU Osijek.

Tehnički opis: performans, serija fotografija; promjenjive dimenzije; 2018.

Autorica fotografije: Ivana Škorčević

Milijana Babić (HR): "Zdravo Marijo, milosti puna"/ „Hail Mary, full of grace“

Triptih-izložba Zdravo Marijo, milosti puna, bavi se temom negativnog utjecaja Katoličke crkve na ženska prava u Hrvatskoj. Zasniva se na umjetničkim akcijama u javnom prostoru te na istraživanju sadržaja katoličkih medija u razdoblju između 2015. i 2016. godine. Akcija 7 dana za ženu u formi mirnog protesta nastala je kao reakcija na katoličku molitvenu inicijativu ''40 dana za život'' čiju retoriku preuzima. Izvedena je 2016. uoči Međunarodnog dana žena na različitim lokacijama u Rijeci, u suradnji s građankama i građanima Rijeke i Centrom za nenasilje i ljudska prava - SOS Rijeka.

Publikacija Mudrih misli sadrži selekciju spornih izjava iz katoličkog tiska u Hrvatskoj koje, iz perspektive crkve, govore gdje je ženi mjesto u obitelji, društvu i crkvi. Molitva gospi koja simulira feminističku molitvu žena njihovoj zastupnici na nebu u obliku teksta na tipičnoj pozadinskoj slici, izvedena je kao intervencija na oglasnim pločama katoličkih crkvi u Rijeci, Ljubljani i Zagrebu.

Recentni rad Milijane Babić temelji se na performativnoj umjetničkoj praksi i često razvija u smjeru kontekstualno specifičnih dugotrajnih akcija u javnom prostoru. U galerijskom izlaganju uglavnom se koristi formom umjetničke dokumentacije. Polazišnu točku njezinog rada čini vlastita pozicija žene i umjetnice koju propituje u svom neposrednom okruženju. Formalno umjetničko obrazovanje stekla je na Tehnološkom institutu u Durbanu, Južnoafrička Republika, i Akademiji za likovnu umjetnost i dizajn u Ljubljani. Dugogodišnja suradnica na Festivalu Mesto žensk (2003.-2015.),  Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci (2007.-2014.), a od 2016. sudjeluje u razvoju nove riječke inicijative Građani/ke svom gradu. Umjetničkim radom se aktivno bavi od 2002.

Foto credit: Akcija 7 dana za ženu na Jadranskom trgu u Rijeci, 5.3.2016.; Drugo more

Sandra Sterle (HR): “Zelena zraka”

Postoji ljudska fascinacija ljepotom koju svakodnevno priređuje okretanje zemlje oko sunca. Možemo reći da se dnevno nude dvije veličanstvene besplatne izvedbe: zora i zalazak sunca. Besplatne izvedbe daju se svakodnevno i svaka je različita. Ovisno o položaju iz kojeg gledamo, atmosferskim uvjetima, godišnjem dobu, stupnju vlažnosti zraka i nebrojenim drugim poznatim i nepoznatim faktorima mijenja se brzina zalaska, veličina sunca, raspored boja na nebu.

Međutim, manje je poznata optička pojava poznata kao zeleni bljesak ili zelena zraka koja se ponekad događa na morskom horizontu. U trenutcima kada se sunce upravo spustilo ili će izaći iz vode, svjetlost zelene zrake može se vidjeti na nekoliko sekundi na horizontu. Kut loma zelene svjetlosti malo je veći od kuta loma crvene svjetlosti, pa je prilikom izlaska i zalaska Sunca njegov gornji rub zelene boje, a donji crvene. Pojava se može opažati na svim zemljopisnim širinama, ali je za opažanje potrebna posebna pažnja i određeni atmosferski uvjeti, pa je zato iznimno teško registrirati tu pojavu. Mnogi su do sada pisali i spominjali ovaj fenomen. Na primjer, u svom romanu “Zelena zraka”, Jules Verne opisuje ga kao "čudesno zeleno”, onakvo kakvo ni jedan slikar nije uspio imati na svojoj paleti, zelenu koju priroda nije proizvela, čak ni u mnogim nijansama povrća ili bojama najčišćim morima. On dodaje i legendu ovom opisu, da tko god uspije vidjeti zelenu zraku, neće više nikad obmanuti u “poslovima srca”. Kaže da njegov izgled uništava iluzije i laži, a tko god to vidi barem jednom, moći će jasno vidjeti svoje i osjećaje drugih ljudi. Eric Rohmer snimio je 1986. film pod nazivom “Zelena zraka”. Film improvizacije, dolazi od režisera koji inače pazi na svaki detalj i jedan je od najvjerodostojnijih portreta ljudskog ponašanja u kinematografiji. Na kraju filma ne uspijevate u potpunosti shvatiti ono što ste upravo vidjeli, ali ono što ste vidjeli nikad nećete zaboraviti.

U performativnom gledanju na zadarskoj rivi, pozvani ste na promatranje zalaska sunca i na pokušaj da u posljednjim zrakama koje se prelamaju na horizontu ugledate zeleni bljesak ili zelenu zraku. Astronomsko astronautičko društvo Zadar će nam se pridružiti i omogućiti promatranje kroz teleskop.

Sandra Sterle rođena je 1965. u Zadru. Momentalno živi i radi u Splitu, gdje predaje kao docentica Novih Medija na Umjetničkoj Akademiji sveučilišta u Splitu. Godine 1989. diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu te je nastavila svoje školovanje na Kunstakademie u Düsseldorfu 1995./96. Od 1991.-2000. živjela je i radila u Amsterdamu, gdje dobiva stipendije i nagrade za svoj rad od BKVB (Fonds voor beeldende kunsten) i Amsterdams Fonds voor de Kunsten. 1999. dobiva ArtsLink stipendiju, te radi i boravi u Wexner Centru for the Arts u Columbusu, U.S.A. 2001. u suradnji s ArtsLinkom dobiva stipendiju Ford Foundation i sudjeluje u Franklin Furnace The Future of the Present Programu, vodi radionicu na Parsons College of Art and Design u New Yorku s bosanskom umjetnicom Danicom Dakić s kojom realizira go_HOME projekt u galeriji Location 1. Sudjeluje na međunarodnim izložbama, rezidencijama i festivalima od 1995. Istražuje samu sebe i svoju priču paralelno s medijima u rasponu od performancea, fotografije, cd-roma, videa, interneta i web-streaminga.

Radovi su joj uvršteni u važnije retrospektivne izložbe hrvatske video umjetnosti, kao što su “Frame by Frame”, “Personal Cinema Program”, “Insert” te nizozemsku retrospektivu “A Short History of Dutch Video Art”

Program Perforacija u Zadru dio je djelovanja Mreže izvedbenih umjetnosti, uz podršku zaklade Kultura Nova.

 


Reci što misliš!