Kultura

zanimljiva tema karoline zelenika

Knjiga kao medij - od svitka i inkunabula do Goodreadsa i Amazona

Knjiga kao medij - od svitka i inkunabula do Goodreadsa i Amazona

"Visite li" i vi na Amazonu i Goodreadsu? Imate li Kindle? Kada ste zadnji put u rukama imali dobru staru prašnjavu knjigu? Mlada dobitnica rektorove nagrade Karolina Zelenika u Zadru je predstavila promjene koje je prošla knjiga kao najstariji i najutjecajniji medij!

Predavanje je održano u sklopu Ljetne škole informacijskih tehnologija i medija, a predavačica Karolina Zelenika (Zagreb, 1992.) magistra je komunikologije te studentica završne godine dvopredmetnog studija sociologije i komparativne književnosti. 

Aktualno i značajno istraživačko pitanje o načinu na koje digitalno doba potiče i utječe na društvene promjene vezane za knjigu kao medij tema je njezina rada nagrađenog ovogodišnjom Rektorovom nagradom pod mentorstvom profesorice Nade Zgrabljić Rotar.

Zelenika je u uvodnom dijelu dala osvrt na povijest razvoja tiskarstva i knjige, od svitka preko inkunabula do knjige kao masovnog medija dostupnog i širem puku (ne samo bogatom sloju).

Bilo je riječi o prožimanju medija sa svakodnevnim životom i našeg umrežavanja koje danas uzimamo zdravo za gotovo, a na tim tehnološko naprednim temeljima nastali su popularni Amazon i Goodreads. Sam e-čitač Kindle nastao je 2007. godine.

A deset godina kasnije Amazon postaje najbogatija internacionalna kompanija na svijetu. U udobnosti svoga doma listamo tako naslove, recenzije, na Goodreadsu ''gradimo'' svoje police, popise, rješavamo kvizove, komuniciramo s ostalim korisnicima, a autori i izdavači imaju hrpu mogućnosti za (samo)promociju. 

Događa se to da algoritam tražilica ovih golemih web oaza zamjenjuje knjižare, knjižničare. A mi i dalje imamo ''osjećaj'' fizičke prisutnosti knjige. 

Amazon zapošljava pola milijuna ljudi, a Goodreads, najveća mreža za preporuku knjiga dosegla je 64 milijuna korisnika!

Hrvatski fenomen je ''Čitaj knjigu'', blog Alis Marić koji je prešao i na Facebook sa 420 000 pratitelja, a osim preporuka i recenzija, nudi reklame, ima vlastite proizvode (šalice, torbe), biblioteku i sudjeluje u društvenim akcijama poput ''Knjige u bolnice'', i "Pisci čitaju u zatvoru".

Nakon predavanja povela se rasprava, ali jedno je sigurno - vrijeme možda neće potpuno pregaziti knjigu kao medij, može je samo transformirati. 


Reci što misliš!