Lifestyle

Ako niste znali

Kako je Zara postala globalno najpopularniji brend

Kako je Zara postala globalno najpopularniji brend

Više od četiri desetljeća nakon osnutka, brend Zara danas broji više od dvije tisuće dućana diljem svijeta. Zara se trenutno nalazi pod okriljem kompanije Inditex koja se može pohvaliti zavidnim brojem brendova u portfelju koji, kao i Zara, grade carstvo na proizvodnji i prodaji trendi odjeće i kućnih potrepština po pristupačnim cijenama. Ipak, za razliku od mnogih high street brendova, Zara slovi za jedan od medijski najsramežljivijih brendova. Bez blockbusterskih dizajnerskih suradnji, kampanja sa slavnim licima s A-liste i pompoznih najava novih kolekcija, proizvoda i marketinških kampanja, Zara ne zauzima mjesta na naslovnicama, ali zauzima mjesta u ormarima. Zara se gotovo nigdje i nikada ne reklamira, iznimka su dva godišnja sezonska sniženja.

Američka modna stranica Refinery29 nedavno je imala priliku posjetiti glavno sjedište ogromnog Inditexova carstva smještena u gradiću Arteixo u provinciji A Coruña, kako bi izbliza shvatili kako je koncipirano poslovanje brenda Zara.

Amancio Ortega, Inditexov slavni, neuhvatljivi i medijski stidljiv osnivač koji nikad nije dao intervju niti se pojavljuje na dodjelama nagrada i zabavama, nakon odstupanja s CEO pozicije, danas predsjedava maloprodajnim carstvom i dalje svakodnevno dolazeći u ured. O Inditexovu uspjehu dovoljno govori činjenica da se Ortega na listi magazina Forbes nalazi ove godine na drugom mjestu najbogatijih ljudi na svijetu s neto vrijednošću bogatstva od 67 milijardi dolara. Modno carstvo, danas 80-godišnji Ortega počeo je graditi 1963. u La Coruñi gdje je otvorio krojačnicu za izradu jeftinih verzija dizajnerskih modela ženske odjeće. Posao mu je išao dobro pa je 1975. otvorio svoju prvu trgovinu, a 1985. osnovao kompaniju Inditex. Ostalo je – povijest.

Tajna Zarina uspjeha je u fantastično dobroj organizaciji u kojoj sve funkcionira po savršeno uhodanoj shemi. I dok modni high street giganti odjeću proizvode u zemljama s jeftinom radnom snagom, najčešće u Aziji, otkud stiže u centralu gdje se skladišti i nekoliko puta godišnje distribuira do trgovina, Inditex je pionir tzv. brze mode koja zapravo kopira najnovije modne trendove velikih dizajnerskih kuća i pritom to radi daleko brže i jeftinije. Više od polovice proizvodnje Inditexa odvija se u tvornicama koje su u njegovu vlasništvu ili u neposrednoj blizini njegova sjedišta, što znači uglavnom u Europi (Portugal, Turska, Španjolska) ili Sjevernoj Africi (Maroko). Ostatak odjeće proizvodi se u Kini, Bangladešu, Vijetnamu, Brazilu… No trendovski komadi uvijek se rade na domaćem terenu, u Španjolskoj, tako da za cijeli proizvodni proces od početka do kraja trebaju samo dva do tri tjedna.

Budući da stiže tek nekoliko komada svakog pojedinog artikla, time se onemogućuje stvaranje zaliha i neprodane robe od protekle sezone. U Zari se trude ponudu u dućanima stalno držati svježom, a zahvaljujući malim serijama i stalnom osvježavanju ponude, pojam brze mode dobiva potpuno novo značenje. Brza moda prema Zarinim standardima je turbo brza. Tko god kupuje u Zari, zna da ako odmah ne reagira i kupi komad koji mu se svidio, u roku od 11 dana vrlo vjerojatno ga više neće vidjeti na njihovim policama. Riječ je o impulsnoj kupnji, jer kupujete odjeću ne zato što je to bila ljubav na prvi pogled, već zato što je povoljno i što za tjedan dana to više nećete pronaći. Zara je impulsnom kupnjom uništila stoljeće star dvogodišnji modni ciklus, što je natjeralo i luksuzne modne brendove da umjesto dviju, sada izbacuju četiri do šest kolekcija godišnje na tržište.

Osim toga, Zarini prodavači u svakodnevnom su kontaktu s centralom, gdje šalju informacije o primjedbama i željama kupaca. Voditelj trgovine u svakom trenutku može naručiti dodatne komade određenog proizvoda primijeti li da ga kupci traže. Prodavači u Zari istrenirani su da sve primjedbe i komentare kupaca bilježe i prenose voditelju trgovine koji ih svakodnevno dalje šalje u centralu gdje se informacije obrađuju i šalju dizajnerima koji brzo kreiraju odjeću i šalju natrag u dućane.

Od Zare ne očekujte da ćete uskoro ugledati neku zvjezdanu dizajnersku suradnju (ili gotovo nikad). Koncept koji Zara vjerno prati kosi se s takvom mogućnošću, dajući prednost anonimnim i talentiranim dizajnerima. Samo za Zaru radi 350 dizajnera, dok za cjelokupno Inditexovo carstvo radi ukupno 600 dizajnera. Postoji još jedan razlog što Zara ne želi dovesti veliko ime modne industrije za stvaranje jednokratnih kolekcija poput švedskog diva H&M-a. Taj razlog odnosi se na Zarinu opsjednutost povratnim informacijama klijenata (što se prodaje, a što ne) na kojima temelji svoj dizajn. Veliko dizajnersko ime mnogo je osjetljivije na ugađanje ili nenadana ukidanja osmišljenih projekata, za razliku od anonimnog, dobro uhodanog tima dizajnera.

U Zarinim dizajnerskim studijima postoje modeli koji isprobavaju stvorene komade i koji su na raspolaganju pet dana u tjednu za ženske i muške dizajnerske timove. Također, dizajnerski timovi ponekad povlače nasumične zaposlenike Inditex grupacije iz drugih odjela kako bi na njima isprobali novodizajnirane komade.

Odjel za dječji dizajn, s druge strane, nove komade testira na lutkama, s obzirom na to da je djecu ponekad teško držati mirnom prilikom testiranja dizajnerskih komada.

Cjelokupan logistički odjel Zare posvećen je testiranju visokotehnoloških inovacija u osmišljavanju trgovina. U tom odjelu moći ćete naći sve - od masivnih LCD-a koji se koriste u Zarinim dućanima i koje krase različite dimenzije ovisno o samoj vrsti trgovine, kao i primjerci touch-screenova u svlačionicama trgovina, kako bi kupci mogli zatražiti različite veličine željenog odjevnog komada ili obuće bez lutanja po odjelima u prodajnom prostoru i ponovnog čekanja u redu.

U Zarinoj španjolskoj bazi također se nalaze brojni prototipi trgovina koji pokazuju kako je zamišljen određen Zarin odjel u prodajnom prostoru. Svaka Zarina trgovina u svijetu napravljena je upravo po tom predlošku. 'Naši prototipi trgovina izgledaju poput laboratorija gdje se predstavljaju svi novi trendovi. Glavna namjera tih 'pilot trgovina' je stvoriti osjećaj kupca kod zaposlenika iz bilo kojeg odjela kako bismo lakše shvatili što ih privlači, a što ne', priznaje Jesús Echeverría, direktor Zarine prodaje.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.