Ostalo / Intervjui

promidžba i profit

Tri, dva, jedan, akcija! Što za Zadar i Zadarsku županiju znači dolazak filmskih ekipa?

Tri, dva, jedan, akcija! Što za Zadar i Zadarsku županiju znači dolazak filmskih ekipa?

Grad Dubrovnik više neće tako lako "pokloniti" svoje lokacije filmašima. Proslavljena serija HBO-a Game of Thrones učinila je popriličan efekt u području turizma, a kakva je situacija u Zadru i Zadarskoj županiji? O tome razgovaramo s Ivanom Zrilić iz Filmskog ureda Zadar.

Za snimanje na Stradunu produkcije će morati izdvojiti i do 50 tisuća kuna. Što je s Kalelargom? Iskustva su različita, priča nije tako jednostavna kako se čini, pojašnjava nam Zrilić.

Upravo ta činjenica potaknula nas je da malo istražimo što sve treba napraviti za primjerice snimiti video spot na nekoj od prepoznatljivih lokacija u Zadru.

- Prema dosadašnjem iskustvu, snimanje na instalaciji Pozdrav Suncu i Morskim orguljama naplaćivano je 10 000 kuna na dan, što je u praksi zapravo bilo dva do četiri sata snimanja, otkiva nam Zrilić.

Što se tiče Zadarske županije, svaka lokacija odnosno općina nadležnost je pojedinog načelnika i njegovih suradnika koji donose odluku o naplati.

- Iskustvo je pokazalo da su načelnici prepoznali vrijednost promidžbe ili popunjavanja smještajnih kapaciteta s kojim raspolažu i u pravilu nisu naplaćivali lokacije snimanja. Negdje je to značilo popunjen jedini hotel u mjestu u travnju  ili svibnju (Novigrad), negdje promidžbu svjetionika koji se reklamira na brojnim turističkim tržištima (Vir), i slično.

Primjer Paga koji je prije dvije godine ugostio međunarodnu ekipu (The Terror) koju je na Pag dovela producentska kuća Ambasada primjer je iz kojeg svi skupa možemo učiti, naglašava Zrilić.

- Spomenuta Ambasada je u Hrvatsku dovela „Igru prijestolja“. U ovom slučaju serija možda nije postigla efekt promidžbe Paga kao što to čine reklame za automobile, ili poput „Igre prijestolja“ koja je proslavila Dubrovnik, ali je na Pagu u travnju otvorila i popunila sve hotele na mjesec dana.

Iz producentske kuće Ambasada dobili smo podatak da je u travnju 2017. na Pagu ovim projektom ostvareno oko 9 000 noćenja, a turistički djelatnici ne pamte da su u travnju bili otvoreni hoteli.

Osim smještaja tu je i prehrana i sve druge usluge koje su naplaćene; pomoćni radnici na setu, osiguranje, usluge prijevoza, itd.

A još jedan primjer je i snimanje reklame za Korean Airlines za koju od strane Grada Zadra nije naplaćena naknada za snimanje na Morskim orguljama. 

Zanimalo nas je kakva je umreženost svih sudionika.

- Smatramo da je vrlo važna međusobna suradnja i komunikacija. Ističemo vrlo dobru suradnju s Turističkom zajednicom Grada Zadra s kojom smo vrlo često na liniji zbog upita za Zadar, jer ne bi bilo dobro da ekipi koja snima turističko- promidžbenu reportažu i traži podršku Filmskog ureda Zadar Grad naplati komercijalnu cijenu od npr. 10 000 kuna.

Upravo iz tog razloga pomno pratimo prirodu svakog upita i pokušavamo korektno iskomunicirati informaciju jer odluka nije naša, naš je cilj da se što više snima, da ekipe imaju što manje problema, i da su lokalna procjena i benefiti što bolji. Naravno da se naplata za top lokacije podrazumijeva za komercijalna snimanja.

A na kraju, može se zaključiti da su sva dosadašnja iskustva pokazala kako tzv. filmaši i snimatelji ipak donose profit. Svaka reklama je dobrodošla, posebno danas kada smo zatrpani ogromnom količinom medija, preporuka, informacija...

- Kada se podvuče crta, ostaje razmisliti je li bolje izvršiti procjenu prilikom svakog upita i donijeti odluku ili bez razmišljanja naplatiti sve lokacije i tako možda navesti ekipu da odabere drugu županiju ili državu za snimanje a hotele ostaviti zatvorene, i propustiti priliku za itekakvu promidžbu (da ne govorimo o tome koliko se plaćaju spotovi za turističku promidžbu), kaže Zrilić no naglašava činjenicu kako se snimanja u pravilu događaju u dijelu godine koji nije toliko posjećen od strane turista (npr. travanj, svibanj, listopad), što je ipak velika stvar za tzv. predsezonu i postsezonu. 

Reci što misliš!