Ostalo / Kolumne

sedmi pečat

Blade Runner 2049: Distopija nikad nije bila tako magična

Blade Runner 2049: Distopija nikad nije bila tako magična

Dok sjedim za svojim računalom, pokušavam pronaći pisani način da kroz slova izbacim dušu, osjećaje koji su se nagomilali i još uvijek prožimaju moj um i tijelo. Zaklopim li na trenutak oči, ponovno se vraćam u tako nesavršeno savršen distopijski svijet otuđenosti i emocija.

Zjenice mi se šire utopljene u tim nestvarnim sličicama prekrasnog užasa, a tijelo mi vibrira protreseno proganjajućom glazbom, tim prodornim rekvijem za izgubljene duše. Pomalo frustrira spoznaja kako mnogi to neće osjetiti, kako ih neće niti okrznuti.  

Do vraga, pa živimo u vremenima ispraznih budalaština koje kod mlađih generacija izazivaju kemijski disbalans, kratki spoj na mozgu koji ne traži nikakvu reakciju izuzev zombificiranog proždiranja kokica i zaslađenog gazirajućeg otrova. Što će ti mozak kad ti pred očima skakuću hladni pikseli najblještavijeg sjaja?

Eh da… svjedočio sam tom porazu izgubljenih duša. Naime, dok su u meni kiptjeli osjećaji, dvojica mladića su naprasno napustili kinodvoranu negdje na polovici filma očigledno zaključivši kako nisu ipak gledali neke nove 'transformere'. Tužno. No, nema veze, nisu valjda svi izgubljeni. Što je potpisnika ovih neskladnih riječi toliko uzdrmalo? Prvo (ultra) kratki sinopsis, a zatim potpuni dojmovi.

Blade Runner 2049 (2017)

Režija: Denis Villeneuve

Uloge: Ryan Gosling, Harrison Ford, Ana de Armas, Sylvia Hoeks, Robin Wright, Mackenzie Davis, Carla Juri, Lennie James, Jared Leto, Dave Bautista..

Žanr: SF, triler, drama T

rajanje: 163 min.

Prošlo je trideset godina otkako je 'istrebljivač' Deckard (H.Ford) misteriozno nestao u pratnji replikantice Rachel. Korporaciju Tyrell je u međuvremenu otkupio magnat Niander Wallace (J.Leto) s ciljem da ponovno pokrene proizvodnju replikanata koji će služiti njegovim ambicijama.

Novi modeli su integrirani u društvo, no ljudi ih uglavnom preziru. Jedan od tih prezreznih replikanata je i istrebljivač K (R.Gosling) čiji je zadatak pronaći i uništiti stare Nexus modele. Tražeći odbjeglog replikanta Sappera Mortona (D. Bautista), K pronađe šokantne dokaze koji bi u potpunosti mogli promijeniti svijet u kojem živi…

Kad bih vam sad počeo vrtiti priču od samog početka, svih problema nastalih prilikom snimanja i kasnije distribucije prvog nastavka, svađi između Ridleya Scotta i Harrisona Forda, prepucavanja s producentima oko konačne verzije filma, mlaku reakciju kritike i gotovo poraznu kino zaradu, zaspali bi čitajući ovu 'trakavicu' od teksta. Ne draga gospodo, o tad osporavanom, a kasnije kultnom da kultnije ne može biti originalu (''Blade Runner'') ispjevani su epovi, napisane knjige i zgotovljeni brojni eseji.

Onaj tko nije upoznat s prvim nastavkom neće biti niti privučen s novim i svako suvišno razglabanje o vrijednosti tog remek-djela oduzima nam prostor i vrijeme koje zaslužuje paaa… čudo koje nas je ponovno pogodilo. Premda zvuči bogohulno, uzet ću si drsku slobodu i glasno uskliknuti kako smo nakon dugih 35 godina konačno dočekali 'novi dolazak'!

Mnogi su željeli nastaviti 'sanjati električne ovce', no bez snage originalnog predloška (''Do Androids Dream of Electric Sheep?'') velikog Philipa K. Dicka, sve se vrtilo oko ispraznih ideja. Manje poznati nadobudni pisac imena K.W. Jeter literarno i jest nastavio živote Deckarda i svijeta replikanata (op.a. ''Blade Runner 2: Edge of Human'', ''Blade Runner 3: Replicant Night'' i ''Blade Runner 4: Eye and Talon''), no sve je to bilo 'jahanje mrtvog konja' i opcija adaptacija tih suhoparnih šund romana srećom nikad nije zaživjela. 

S filmskim nastavkom su se odvijale još i veće trakavice i u jednom momentu se čak razmišljalo o nizu kratkih filmića, ali Ridley Scott je na kraju odustao od te ideje. U godinama koje su nadolazile, spominjala su se mnoga slavna imena (uključujući i Christophera Nolana), no konkretne informacije o konačnom početku snimanja su započele tek tamo koncem 2014. 

Od tad su se uz projekt 'zalijepila' tek pomno probrana imena. Ridley Scott je ostao vezan uz projekt u ulozi producenta dok je redateljsku štafetu predao jednom od najnadarenijih redatelja današnjice, Denisu Veilleneuveu. Ovaj je pak za snimatelja uzeo jednog od vizualno najmoćnijih ljudi u struci, briljantnog Rogera Deakinsa, dok je zadaću pisanja scenarija povjerio originalnom scenaristu, Hamptonu Fancheru (pripomogao mu je i kolega Michael Green). Fanovi prvog nastavka i nisu bili nešto osobito oduševljeni glumačkim izborima, no strasti su se smirile i apetiti su porasli kad se konačno saznalo da je otpor razbijen i da se ulozi Deckarda vratio legendarni Harrison Ford.    

Prve reakcije nakon kritičarskih projekcija 'vrištale' su hvalospjevima i nervoza je u meni rasla iz minute u minutu. Stigao je konačno i taj nikako dočekani vražji četvrtak. Kad su se svjetla na poslijepodnevnoj (prvoj) projekciji konačno ugasila, prestao je doticaj sa stvarnim svijetom i stvarnim problemima. Zavladala je magija, hipnotički 'trip' od gotovo tri sata, tri sata tijekom kojih sam jedva disao i treptao očima, tri sata apsolutnog filmskog savršenstva. 

Oči su iz sekunde u sekundu zavedeno upijale svaki Deakinsov vizualni udar, dok su uši i tijelo lagano vibrirali pod snagom moćnih glazbenih partitura prekaljenog majstora Hansa Zimmera i Benjamina Wallfischa. Divio sam se i pokušao pohvatati sve dizajnerske majstorije Dennisa Gasnera, dok je na velikom platnu replikantsku dušu 'izrigao' izvanredni Ryan Gosling. Dakako, potpunu kontrolu nad tim savršenim distopijskim kaosom imao je Villeneuve. Nije to bila laka zadaća, moram priznati. Mnogi su unaprijed likovali i priželjkivali njegovo posrtanje, ali nakon odgledanog, reći ću samo:- Fuck off hejteri!-, Villeneuve je majstor i točka. Priča? Nastavlja tamo gdje je i stala, samo ću to reći.

Mnogi toga je ostalo visiti u zraku, poruke čuče iza svakog kutka, alegorije frcaju na sve strane i valja sve pomno pratiti, budite prisutni glavom jer tragovi se kriju poput mrvica razbacanih u snijegu. Valja ponoviti ovo iskustvo, valja se se ponovno diviti svoj raskoši filmske umjetnosti i biti svjedokom klasika koji će s vremenom biti opjevan poput naizgled nedodirljivog prvog nastavka. Neću vam dalje otkrivati detalje i vlastite impresije, pođite u kino i uživajte u vožnji! Ovakvi se više ne snimaju.

 


Reci što misliš!