Ostalo / Kolumne

sedmi pečat

Annihilation: SF film prepametan za kino publiku?

Annihilation: SF film prepametan za kino publiku?

Kad sam koncem prošle godine pisao o filmskim novitetima u 2018. među ostalima sam spomenuo i najnoviji SF talentiranog pisca, redatelja i scenarista Alexa Garlanda.

Velika očekivanja zamijenilo je blago razočarenje kad je početkom godine procurila vijest kako će njegovo ostvarenje na velikim ekranima moći vidjeti tek 'ameri' i Kinezi u ograničenoj kino distribuciji dok će ga ostatak svijeta imati priliku pogledati samo putem sveprisutnog 'stream' servisa.

Opravdano? Odgovor ćete dobiti nakon uobičajenog kratkog sinopsisa.

Misteriozna anomalija (prozvana 'svjetlucanje') prekrije dio južne obale S.A.D.-a, vlasti u istraživanje pošalju vojnu ekspediciju, no ista ubrzo neobjašnjivo nestane. Anomalija se polako nastaviti širiti, vojska nastavi sa slanjem novih ekspedicija, ali niti jedna od njih se na kraju ne vrati u tabor.

Nakon godine dana od nestanka u posljednjoj takvoj misiji, doma se iznenada vrati vojnik Kane (O.Isaac). Supruga Lena (N.Portman) ga dočeka sa šokom i nevjericom, no ne prođe suviše vremena, a da ne primijeti kako s njim nešto nije u redu. Vozeći ga u bolnicu, na cesti ih presretne vojska koja ih žurno odveze u svoj tabor. 

Lena od psihologinje dr. Ventress (J. J. Leigh) uskoro sazna kako joj suprug umire i kako planiraju novu ekspediciju u 'svjetlucanje' kako bi eventualno uspjeli doznati uzrok njegova oboljenja, sudbine ostalih vojnika, odnosno, uzrok anomalije.

Annihilation (2018)

Režija: Alex Garland

Uloge: Natalie Portman, Jennifer Jason Leigh, Gina Rodriguez, Tessa Thompson, Tuva Novotny, Oscar Isaac, Benedict Wong…

Žanr: SF, drama, horor

Trajanje: 115 min.

Pošto prijašnje vojne ekspedicije nisu urodile plodom, dr. Ventress za najnoviju okuplja tim sastavljen isključivo od žena znanstvenica uključujući bolničarku Anyu Thorensen (G.Rodriguez), fizičarku Josie Radek (T. Thompson) i geologinju Cass Shepard (T. Novotny).

Zahvaljujući svojoj profesiji biologa i nekadašnje vojnikinje, Lena se priključi timu kako bi spasila suprugov život, no već po samom ulasku u 'svjetlucanje' shvati kako zakoni prirode i fizike tamo prkose svim pravilima…

Kad su prije točno 5 godina producenti filmskog studija 'Paramount Pictures' i Scott Rudin otkupili prava na adaptaciju još neobjavljene prve knjige iz planirane tzv. 'Southern Reach' trilogije proslavljenog i sve popularnijeg američkog pisca Jeffa VanderMeera, a potom i obznanili kako će scenarij i režiju filma potpisati Alex Garland (scenarist Boyleovih uspješnica ''28 Days Later'' i ''Sunshine'', odnosno, scenarist i producent hvaljene strip adaptacije ''Dredd''), fanovi SF žanra su nestrpljivo pratili razvoj projekta.

Garland je ubrzo izjavio kako će njegov scenarij biti tek djelomično inspiriran VanderMeerovom knjigom pošto nije upoznat s daljnjim razvojem likova i radnje u nastavcima. Ideja je bila stvaranje atmosfere opisane u knjizi i njegova interpretacija iste.

Kako se projekt polako približavao svojem kraju, već su se pojavila prva (neopravdana) negodovanja dežurnih 'pljuvača' koji su osudili Garlanda zbog angažmana bijelih glumica Natalie Portman i Jennifer Jason Leigh za likove koji su u kasnijim knjigama (''Authority'' i ''Acceptance'') opisane kao azijatkinja odnosno, polu indijanka. Glupost! Pa kako je čovjek mogao znati boju kože navedenih likova kad u prvoj knjizi nema niti spomena o istom? Uostalom, kakve veze boja kože ima s pričom koja je ionako uvelike izmijenjena? 

Sve u svemu, to je na kraju bio čak i neznatan problem naspram onom kojeg su zakuhali Paramountovi producenti. Spomenuti su naime zaključili kako je Garlandov film u konačnici suviše kompliciran i misaon i kako na taj način neće zgrnuti planirane milijune od šire publike koja ionako očekuje još jedan bezukusni klon ''Aliena''. Tražili su oni i dosnimavanje i izmjenu svršetka filma, ali srećom, producent Scott Rudin je čvrsto podržao Garlandovu viziju. 

Paramount im se na kraju osvetio na jedan pokvaren način odlučivši film u ograničenoj distribuciji prikazati u američkim i kineskim kinima dok je prava na prikazivanje u ostatku svijeta ustupio nasrtljivom 'Netflixu'. Ne treba dakako naglašavati kako je Garland bio razočaran tom 'prljavom' igrom, a nakon odgledanog mogu mu se i pridružiti u toj ogorčenosti.

''Annihilation'' je jedan uistinu briljantno režiran, snimljen i napisan film u kojem su likovi vrhunski profilirani, dok simbolizam pršti na sve strane. Nije ovo dakako nikakav novi ''Alien'' ili neka bezumna pucačina pretrpana jeftinim zastrašivačkim trikovima. Ne dragi moji, ''Annihilation'' je film koji traži uključenje vaših sivih ćelija, promišljanje o individualnim motivima likova i razlozima zbog kojih su baš oni podobni za ovakvu priču.

Što dublje ulazimo u 'svjetlucanje', misli se roje u glavi dok vas radnja i atmosfera hipnotički obuzimaju. Pitanja se redaju jedno za drugim, gubite dah i polako ostanete ugodno zatečeni idejom i zaključkom. Prisutne su tu svakojake provokativne alegorije vezane uz duhovnost ili primjerice ekologiju, dok je simbolika 'svjetlucanja' kao jedne invazivne sile izuzetno moćna i kao takva posjeduje brojne dodirne točke s primjerice Kubrickovim 'monolitom' (op.a. ''''2001: A Space Odyssey'').

Premda je u mnogim segmentima itekako prisutan utjecaj velikog Tarkovskog, a određene paralele se lako mogu povući i s recentnim Glazerovim žanrovskim remek-djelom ''Under the Skin'' ili Villieneuvoevim ''Arrivalom'', svaka usporedba s navedenim naslovima laskanju i sličnostima unatoč ipak pada u vodu pošto je Garland stvorio nešto posebno, nešto svoje.

''Annihilation'' je savršen koktel filozofije, znanstvene fantastike, akcije, drame i horora (s nekoliko uistinu efektnih prizora) i bila bi prava šteta propustiti ga. Znam da mnogima ideja i tempo ovog filma neće 'leći' i da nisu spremni za ovakvo iskustvo, ali sam isto tako i siguran kako će s vremenom ''Annihilation'' dobiti status kakav definitivno zaslužuje. Nastavci? Teško, no ne i nemoguće. Obavezno pogledati!

OCJENA: 5/5


Reci što misliš!