Ostalo / Kolumne

sedmi pečat

A Taxi Driver: Vožnja u tamnu stranu povijesti

A Taxi Driver: Vožnja u tamnu stranu povijesti

Ako nam dnevne novine i portali nisu ispunjeni domaćim političkim skandalima, lopovlucima i crnom kronikom, onda nam se u krupnom planu s fotografija smiješe ludi i opasni 'vladari' S.A.D.-a i Sjeverne Koreje.

Mnogi od vas su dobro upoznati s bolesnom diktaturom spomenute Sjeverne Koreje, no svojevremeno niti njihova 'južna braća' nisu bili u milosti demokracije i tehnološkog prosperiteta kakvog danas uživaju.

Prošle (a dijelom i ove) godine se u većini 'normalnih' država (naravno, ne i našoj) prikazao film koji nam na potresan način prepričava krvavu južnokorejsku 'štoriju' iz 1980., a sad je konačno stiglo vrijeme da i vi saznate koju riječ-dvije o tom istom filmu.

A Taxi Driver (2017)

Režija: Hun Jang

Uloge: Kang-ho Song, Thomas Kretschmann, Hae-jin Yoo, Jun-yeol Ryu, Hyuk-kwon Park…

Žanr: Drama, povijesni

Trajanje: 137 min.

Svibanj 1980., Južna Koreja je u stanju blage paranoje i policijskog sata nakon političkih previranja koja su kulminirala likvidacijom predsjednika Chung-hee Parka. Seulski vozač taksija Man-seob Kim (Kang-ho Song) nalazi se u teškoj financijskoj situaciji.

Kao udovac pokušava skrbiti o svojoj 11-godišnjoj kćeri, no grca u dugovima, a taksi mu je u poluraspadnom stanju. Igrom slučaja načuje od drugog taksista kako jedan stranac (T.Kretschmann) traži prijevoz do grada Gwangjua u kojem se odvijaju studentski protesti. Kako stranac nudi pozamašnu svotu novca kojom bi vratio dugove za stanarinu, Man-seob ga brže-bolje pokupi i uputi se ka opasnoj destinaciji.

Na putu ih dočekaju vojne blokade i striktna zapovijed da se okrenu otkud su i došli. Man-seob se bez oklijevanja uputi natrag u Seul, no stranac mu hladno odbrusi kako neće dobiti novac ukoliko ga ne odveze u Gwangju.

Man-seob nevoljko nastavi vožnju sporednim planinskim putem, a ubrzo sazna kako je stranac njemački reporter koji je saznao kako vojska okrutnim metodama guši studentsku bunu u Gwangjuu i kako je javnost uvjerena da su za nerede odgovorni pobunjenici… 

Gledajući uvodne scene u kojima Man-seob Kim (još jednom briljantni Kang-ho Song) vozeći svoj kilometrima 'izmrcvareni' taksi veselo pjevuši, na trenutak pomislite kako je riječ o nekoj nostalgičnoj komedijici na tragu ex-yu hitova poput ''Žikine dinastije'' ili kako će dotični svakog trena izaći iz auta i zaplesati na cesti (šifra. ''La La Land''). No, ovo nije takav film.

Vrijeme je stalo, vratili smo se u 1980. i ulicama Seula ne jurcaju neki bijesni auti već oni 'kockasti', specifični za to vrijeme. Neon ne bliješti na sve strane i spominju se policijski sati, vremena su opasna. Man-seob je dobronamjeran taksist kojeg sreća odbija pomaziti, kolege ga uglavnom sprdaju na račun škrtosti i dotrajalog automobila, no on jadan jedino nastoji održati svoju kćer i sebe na životu.

I kad pomisli kako mu se sreća konačno nasmiješila, on se iznenada nađe u užasu, paklu za kojeg gotovo nitko nije znao, a kamoli vjerovao da se događa u njihovoj ratovima i političkim turbulencijama nagrizenoj državi.

 

Hun Jang nas u ovom savršeno 'smućkanom' žanrovskom koktelu (uz brojne komične trenutke u određenom dijelu filma svjedočimo jurnjavi karakterističnoj za akcijski žanr) od samog početka nasmijava, rastužuje, šokira. Osjećaji su vam uzburkani i niste sigurno što se događa.

Premda ono 'upozorenje' s uvodne špice govori kako su sve te nevjerojatne stvari prikazane u filmu bazirane na istinitim događajima, vi se nalazite u nevjerici. Zar je moguće? Nisu li loši dečki tog krvlju natopljenog poluotoka tamo gore na sjeveru? Povjesničari i politolozi će se na ove riječi nasmijati, no mišljenja sam kako mnogi laici poput potpisnika ovih redova nisu niti imali pojma o kaosu koji je tamo vladao 80-ih.

Ovakvi filmovi su se kao na traci prikazivali tih spomenutih 80-ih (sjetite se samo Weirovog ''The Year of Living Dangerously'', Stoneovog ''Salvadora'' ili Spottiswoodeovog ''Under Fire'') gdje su neustrašivi ratni reporteri uz neizbježno sparivanje s lokalnim akterima otkrivali zapadnom svijetu sve užase diktatura u državama Srednje Amerike.

No, fokus Hun Jangovog filma nije isključivo vezan uz taj odnos i on zalazi dublje u karakterizaciju svojeg glavnog lika. To je čovjek koji je rastrgan između očinske dužnosti i moralne obveze, čovjek kojeg okolnosti transformiraju iz preplašenog škrca u samozatajnog borca za pravdu i istinu. Obavezno pogledajte ovu turbulentnu filmsku vožnju emocijama! Kino distributeri? Sram vas još jednom bilo!

OCJENA: 4.5/5


Reci što misliš!