sedmi pečat
A Taxi Driver: Vožnja u tamnu stranu povijesti
Ako nam dnevne novine i portali nisu ispunjeni domaćim političkim skandalima, lopovlucima i crnom kronikom, onda nam se u krupnom planu s fotografija smiješe ludi i opasni 'vladari' S.A.D.-a i Sjeverne Koreje.
Mnogi od vas su dobro upoznati s bolesnom diktaturom spomenute Sjeverne Koreje, no svojevremeno niti njihova 'južna braća' nisu bili u milosti demokracije i tehnološkog prosperiteta kakvog danas uživaju.
Prošle (a dijelom i ove) godine se u većini 'normalnih' država (naravno, ne i našoj) prikazao film koji nam na potresan način prepričava krvavu južnokorejsku 'štoriju' iz 1980., a sad je konačno stiglo vrijeme da i vi saznate koju riječ-dvije o tom istom filmu.
A Taxi Driver (2017)
Režija: Hun Jang
Uloge: Kang-ho Song, Thomas Kretschmann, Hae-jin Yoo, Jun-yeol Ryu, Hyuk-kwon Park…
Žanr: Drama, povijesni
Trajanje: 137 min.
Svibanj 1980., Južna Koreja je u stanju blage paranoje i policijskog sata nakon političkih previranja koja su kulminirala likvidacijom predsjednika Chung-hee Parka. Seulski vozač taksija Man-seob Kim (Kang-ho Song) nalazi se u teškoj financijskoj situaciji.
Kao udovac pokušava skrbiti o svojoj 11-godišnjoj kćeri, no grca u dugovima, a taksi mu je u poluraspadnom stanju. Igrom slučaja načuje od drugog taksista kako jedan stranac (T.Kretschmann) traži prijevoz do grada Gwangjua u kojem se odvijaju studentski protesti. Kako stranac nudi pozamašnu svotu novca kojom bi vratio dugove za stanarinu, Man-seob ga brže-bolje pokupi i uputi se ka opasnoj destinaciji.
Na putu ih dočekaju vojne blokade i striktna zapovijed da se okrenu otkud su i došli. Man-seob se bez oklijevanja uputi natrag u Seul, no stranac mu hladno odbrusi kako neće dobiti novac ukoliko ga ne odveze u Gwangju.
Man-seob nevoljko nastavi vožnju sporednim planinskim putem, a ubrzo sazna kako je stranac njemački reporter koji je saznao kako vojska okrutnim metodama guši studentsku bunu u Gwangjuu i kako je javnost uvjerena da su za nerede odgovorni pobunjenici…
Gledajući uvodne scene u kojima Man-seob Kim (još jednom briljantni Kang-ho Song) vozeći svoj kilometrima 'izmrcvareni' taksi veselo pjevuši, na trenutak pomislite kako je riječ o nekoj nostalgičnoj komedijici na tragu ex-yu hitova poput ''Žikine dinastije'' ili kako će dotični svakog trena izaći iz auta i zaplesati na cesti (šifra. ''La La Land''). No, ovo nije takav film.
Vrijeme je stalo, vratili smo se u 1980. i ulicama Seula ne jurcaju neki bijesni auti već oni 'kockasti', specifični za to vrijeme. Neon ne bliješti na sve strane i spominju se policijski sati, vremena su opasna. Man-seob je dobronamjeran taksist kojeg sreća odbija pomaziti, kolege ga uglavnom sprdaju na račun škrtosti i dotrajalog automobila, no on jadan jedino nastoji održati svoju kćer i sebe na životu.
I kad pomisli kako mu se sreća konačno nasmiješila, on se iznenada nađe u užasu, paklu za kojeg gotovo nitko nije znao, a kamoli vjerovao da se događa u njihovoj ratovima i političkim turbulencijama nagrizenoj državi.
Hun Jang nas u ovom savršeno 'smućkanom' žanrovskom koktelu (uz brojne komične trenutke u određenom dijelu filma svjedočimo jurnjavi karakterističnoj za akcijski žanr) od samog početka nasmijava, rastužuje, šokira. Osjećaji su vam uzburkani i niste sigurno što se događa.
Premda ono 'upozorenje' s uvodne špice govori kako su sve te nevjerojatne stvari prikazane u filmu bazirane na istinitim događajima, vi se nalazite u nevjerici. Zar je moguće? Nisu li loši dečki tog krvlju natopljenog poluotoka tamo gore na sjeveru? Povjesničari i politolozi će se na ove riječi nasmijati, no mišljenja sam kako mnogi laici poput potpisnika ovih redova nisu niti imali pojma o kaosu koji je tamo vladao 80-ih.
Ovakvi filmovi su se kao na traci prikazivali tih spomenutih 80-ih (sjetite se samo Weirovog ''The Year of Living Dangerously'', Stoneovog ''Salvadora'' ili Spottiswoodeovog ''Under Fire'') gdje su neustrašivi ratni reporteri uz neizbježno sparivanje s lokalnim akterima otkrivali zapadnom svijetu sve užase diktatura u državama Srednje Amerike.
No, fokus Hun Jangovog filma nije isključivo vezan uz taj odnos i on zalazi dublje u karakterizaciju svojeg glavnog lika. To je čovjek koji je rastrgan između očinske dužnosti i moralne obveze, čovjek kojeg okolnosti transformiraju iz preplašenog škrca u samozatajnog borca za pravdu i istinu. Obavezno pogledajte ovu turbulentnu filmsku vožnju emocijama! Kino distributeri? Sram vas još jednom bilo!
OCJENA: 4.5/5
Izdvojeno
-
U susretu 25. kola regionalne košarkaške ABA lige Zadar je na Višnjiku pred 3.500 gledatelja izgubio od FMP sa 72-75 upisavši 11. poraz, dok je beogradski sastav ostvario devetu pobjedu.
-
U pretposljenjem, 25. kolu regionalne AdmiralBet ABA lige večerassu u Krešinom domu pred oko 4 tisuće gledatelja košarkaši Zadra poraženi u dramatičnoj završnici od momčadi FMP Soccerbet rezultatom 72-75.
-
Nadzorni odbor je na današnjoj sjednici sukladno natječajnim odredbama proveo intervju sa trojicom kandidatima za direktora - jedinog člana uprave društva KK Zadar s.d.d.
-
Kandidat za direktora KK Zadar s.d.d. David Gunjević, ujedno i bivši direktor kluba, medijima je dostavio izjavu vezanu uz zadnje priopćenje Udruge Grad košarke te pismo koje je na današnjem razgovoru za direktora KK Zadar pročitao predstavnicima Nadzornog odbora.
Reci što misliš!