sedmi pečat
The Man Who Killed Don Quixote: Prokletstvo rođeno iz strasti
Priča je ovo koja je započeta prije gotovo duga tri desetljeća. Projekt pokrenut iz strasti jednog osebujnog vizionara pretvorio se u neprekidnu noćnu moru koja bi mnoge ubila i pokopala. No, 'ludi genije' Terry Gilliam nije želio potpisati 'kapitulaciju'.
Što se sve događalo u tih tri desetljeća kreativnog i produkcijskog pakla i kakav smo rezultat u konačnici dočekali, pročitajte nakon standardnog kratkog sinopsisa.
Toby Grisoni (A. Driver) je uspješni reklamni redatelj koji se našao u kreativnoj krizi prilikom svojeg posljednjeg posla. Za najnoviju reklamu je posudio motive iz legendarne priče o Don Quixoteu i Sanchu Panzi, lokaciju snimanja pronašao u izvornoj Španjolskoj, no on i nije osobito entuzijastičan oko svojeg angažmana i nema ideja kako na najbolji način nastaviti sa snimanjem.
Prilikom večere s produkcijskim timom, Toby se od preprodavača piratskih kopija filmova začudo domogne svojeg studentskog filma o Don Quixoteu kojeg je snimio nedaleko od mjesta na kojem upravo rade. Gledajući svoj zaboravljeni film, Toby se prisjeti okolnosti snimanja i seljana koje je angažirao kao glumce.
The Man Who Killed Don Quixote (2018)
Režija: Terry Gilliam
Uloge: Adam Driver, Jonathan Pryce, Stellan Skarsgård, Olga Kurylenko, Joana Ribeiro…
Žanr: Avantura, komedija, drama
Trajanje: 132 min.
Već idućeg dana, on se uputi ka tom istom selu sve se nadajući kako će u dobrom raspoloženju zateći svoje nekadašnje glumce, no umjesto toga sazna kako je njegov tadašnji filmić stvorio teški kaos i da Don Quixote još uvijek živi…
Ili…tako nekako. Doista, teško je u par rečenica opisati radnju filma koji ne mari osobito za linearnim prikazom događaja ili vam pokušava pojednostavniti stvari. Priča je ovo koja je u svojem kaotičnom procesu idejno odlutala od prvih zamisli, ali Gilliam ionako nikad nije bio sinonim za 'normalne' priče i likove.
Mogao bih vam sad ispisati nebrojene retke o prokletstvu ovog projekta, nevoljama koje su se redale jedna za drugom okrutno rasplinjujući Gillamove snove, no najbolje će biti da se u to sami uvjerite gledanjem sad već slavnog dokumentarca ''Lost in La Mancha'' koji je od klasičnog 'making of' priloga postao pravi dokument o produkcijskom paklu i poteškoćama koje mogu uništiti nečiju viziju.
Gillam je dakako nastavio s karijerom, snimio neke posve izuzetne filmove, ali želja nije jenjavala. Don Quixote je ostao zatočen u njegovoj glavi i žudio za slobodom.
Imena potencijalnih glumaca su se redala kao na traci i posljednji Don Quixote je nakon odustajanja Gilliamovog kompanjona 'pajtonovca' Michaela Palina trebao biti veliki John Hurt. Bolest i smrt su nažalost bile brže i uloga je u konačnici dodijeljena čovjeku s kojim je davne 1985. snimio remek-djelo imena ''Brazil''.
Riječ je naravno o Jonathanu Pryceu. Kapa do poda i Hurtu i Rochefortu (dobili su posvetu u odjavi filma), Cleeseu, Conneryu, Duvallu i svima koji su unutar tri desetljeća bili razmatrani za ulogu, ali mislim kako je Pryce ovdje odradio jedan fantastičan posao u kojem bi ga malo koji od spomenutih kolega nadmašio. Sa likom Sancha Panze, odnosno Tobya Grisonija, priča je ipak malo drugačija.
Johnny Depp je i nakon nesretno prekinutog snimanja te 2000. ostao vjeran projektu još gotovo puno jedno desetljeće, no rastom zvjezdanog statusa, potražnja za njegovim glumačkim uslugama je bila sve veća i na kraju je morao zauvijek mahnuti zbogom Gilliamovim 'vjetrenjačama'. U kojekakvim kombinacijama za ulogu su od tada bili brojni drugi glumci da bi je na kraju zgrabio izvanredni Adam Driver.
Priča se u međuvremenu u potpunosti izmijenila, radnja je prebačena u sadašnjost, Gilliam je u scenarij ubacio brojne autoironične trenutke, goruće aktualne teme poput migracije i terorističke paranoje, a ismijavanja nije bila lišena niti holivudska filmska mašinerija, ruski oligarsi pa na kraju i sam Donald Trump.
Sanjarenja o nekim plemenitim vremenima, simboličnoj borbi s vjetrenjačama i ljubavi ostala su glavna obilježja ove kaotične, rekli bismo, tipične Gilliamovske priče i čovjek se mora nakloniti toj smjelosti i strasti.
Danas se filmovi ovakvih sanjara snimaju na kapaljku (jedan od rijetkih primjera je legendarni Alejandro Jodorowsky) i teško ti je gledati kako grozote poput novog Robina Hooda kao od šale dobiju 100 milijuna dolara budžeta, ali živimo u nekim surovim, reći ću, maloumnim vremenima u kojima se ne cijene umjetnici već instant poluproizvodi za izgubljene naraštaje.
Tim rečeno, ova Gillamova borba s vjetrenjačama još i više dobiva na značaju. Don Quixote je mrtav, živio Don Quixote!
OCJENA: 4/5
Vezane vijesti
-
Svoj šesti naslov prvaka bivše države KK Zadar osvojio je na dan svog rođendana, 26. travnja 1986. godine.
-
Aminess Avalona Camping Resort 5* će sa svojih 180 bazena, vrhunskim smještajem, sportskim i animacijskim sadržajima visoko podignuti kvalitetu ukupne turističke ponude otoka Paga i srednje Dalmacije
-
Festival cvijeća, u organizaciji Turističke zajednice općine Sv. Filip i Jakov, počeo je danas u Sv. Filipu i Jakovu.
-
Izložba naziva "Grafička igra 18 plus" otvara se u Kapetanovoj kuli u ponedjeljak, 29. travnja u 19 sati
Izdvojeno
-
Europski parlament u srijedu je zatražio strože kažnjavanje nasilja nad ženama i učinkovitiju pomoć žrtvama usvojivši direktivu koja će, smatraju eurozastupnici, biti "prekretnica" u nastojanju da se suzbije takvo nasilje u Europi..
-
-
Žanr horor filma posljednjih 10, 15 godina proživljava pravu renesansu, a za to je zaslužan i dobar dio autora iz udaljene nam Australije. Od ''The Babadooka'', preko ''Relica'' i ''Bloody Hell'' pa sve do prošlogodišnje senzacije ''Talk to Me'', ta je zemlja postala legitiman izvor reinvencije ovog, kod publike i dalje jako dragog žanra, a to se dokazuje i s filmom ''Late Night with the Devil'' koji ubacuje neke prilično dobre i svježe ideje kroz dobro 'iscijeđenu' tematiku demonske opsjednutosti.
-
Na ceremoniji održanoj ispred Meštrovićevog paviljona, sinoć 25. travnja, otvoren je 37. salon mladih.
Reci što misliš!