Ostalo / Kolumne

sedmi pečat

The Professor and the Madman: Definicija glume od A do Ž!

The Professor and the Madman: Definicija glume od A do Ž!

U sjeni još uvijek friškog superherojskog spektakla (mislim da već i ptice na grani znaju kojeg), ostali kino noviteti nažalost ne dolaze pod 'povećalo' medija i publike, ali to ćemo promijeniti ovog trenutka.

Naime, od četvrtka se u domaćim kinima prikazuju friški film proslavljenog redatelja Neila Jordana (op.a. ''Greta''), odnosno, jedna posebna biografska drama koja je na izniman način sparila dvojicu glumačkih velikana. Ovom prilikom ću vam nažvrljati pokoju rečenicu o potonjem u nadi kako ćete se odvažiti pogledati ga.  

Druga je polovica 19. stoljeća, Oxfordski profesori muku muče kako bi makar započeli rad na sveopćem engleskom rječniku, no niti stotine učenjaka uključene u projekt nisu uspjeli tako grandioznu ideju pokrenuti s mrtve točke. Na sugestiju njihovog kolege F.J. Furnivalla (S. Coogan), vijeće odluči saslušati ambicioznog samoukog škotskog lingvista i poliglota, Jamesa Murraya (M. Gibson).

Prvotni skepticizam snobovskih učenjaka splasne onog trenutka kad im Murray otkrije sve svoje sposobnosti, no određene frakcije ipak ne žele da iza tako velikog projekta stoji netko tko ne posjeduje akademsko obrazovanje niti plavu krv. 

Murray im izloži svoj plan s kojim će uz pomoć javnog poziva u projekt uključiti sve građane velikog britanskog imperija i vijeće mu ipak odluči pružiti priliku. Ispočetka stvari idu glatko i uspješno za Murraya i njegove kolege, no ubrzo se suoče s prvim problemima i frustracijama.

The Professor and the Madman (2019)

Režija: Farhad Safinia

Uloge: Mel Gibson, Sean Penn, Natalie Dormer, Eddie Marsan, Jennifer Ehle, Stephen Dillane, Steve Coogan, Ioan Gruffudd…

Žanr: Biografija, drama

Trajanje: 124 min.

Iznenada, poštu im zatrpaju stotine pisama s tisućama novih riječi i definicija, a autor istih je nitko drugi doli osuđeni ubojica, umirovljeni američki vojni kirurg William Chester Minor (S. Penn)…

Da se kojim slučajem ovaj film snimio prije nekih 20-ak godina kad je Gibson i njegova produkcijska kuća ''Icon Productions'' prvi put pokazao interes za adaptacijom izvanrednog romana ''The Surgeon of Crowthorne'', imali bi jednog itekako izglednog kandidata za Oskare.

No, stvari su se u međuvremenu posve promijenile. Pozornost 'Akademije' proteklih godina okupiraju likovi i priče koji se odlikuju rasnim, spolnim i seksualnim raznolikostima i više ne postoji prostor, a bogme niti interes za ovakve projekte. Na to mogu reći samo: - Šteta!

Mnoge možda i neće osobito zaintrigirati nevjerojatna štorija o pozadini nastanka najslavnijeg rječnika na svijetu, no vjerujte mi, postoji više razloga zašto biste trebali pogledati ovaj film. Oprost, suosjećanje i nevjerojatno prijateljstvo tek su djelići ovo impresivnog mozaika.

Priča paralelno prati profesora Murraya, obiteljskog čovjeka izvanrednih intelektualnih sposobnosti i čelične volje za dokazivanjem svojeg znanja u višim akademskim krugovima, odnosno, umirovljenog vojnog kirurga Minora, istraumatiziranu figuru progonjenu duhovima prošlosti koja rapidno gubi razum i pritom oko sebe sije kaos. Mir i ponovnu svrhu Minor pronalazi onog trenutka kad ugleda Murrayev poziv za sudjelovanjem u stvaranju rječnika.

Štovatelji knjige će možda zamjerati kako se fokus filmske adaptacije prebacio s fascinantnog profesora na jednako dojmljivog doktora Minora, no mišljenja sam kako to nipošto nije loša odluka. Štoviše, Murray je savršeno portretiran od strane izvanrednog Gibsona koji nam već dugo nije pružio tako snažnu i emotivnu rolu, no ono što je učinio Penn je apsolutno fantastično.

Njegov lik je daleko kompleksniji i slojevitiji i pravi je užitak gledati Penna kako glumački rastura i ponovno podsjeća na svoje najbolje dane. A kad spojite tako raspoložene dvije glumačke legende, dobijete antologijske zajedničke prizore od kojih vam na obraze cure suze radosnice.

Priča donekle zalazi u mrsko polje sapunice i patetičnosti onog trenutka kad se počne razvijati ljubavna romansa između Minora i udovice (uvjerljiva Natalie Dormer) njegove slučajne žrtve, no kad ista postane 'kamen temeljac' njegovog rapidnog poniranja u ludilo, nekako si pregrizete jezik i prihvatite igru.

U rukama neiskusnog redatelja Farhada Safinia (ovdje zbog sudskih sporova potpisanog pod pseudonimom PB. Shemran) određeni dijelovi filma nažalost nisu kvalitetno razrađeni i nerijetko steknete dojam kako su se pojedini događaji odvili u nekom neodređeno kratkom vremenskom periodu, a ne tijekom niza godina koliko je trajalo pisanje rječnika i odnos dvoje genijalaca.

Šteta što Gibson nije ostao pri prvotnoj odluci da se uz glavnu ulogu prihvati i redateljske palice, no srećom Safini u konačnici ipak nije napravio neku izrazitu štetu.

Dapače, za nekog s tako skromnim redateljskim umijećem, dobili smo jedan intrigantan film s jednom izuzetno zanimljivom pričom obogaćenu vrhunskim glumačkim ostvarenjima slavnog dvojca potpomognutog jako dobrim ansamblom britanskih karakternih glumaca.

Uzevši u obzir činjenicu da filmove ovakve tematike i nadahnute glume u posljednje vrijeme ne gledamo tako često, apsolutna preporuka. Konačna ocjena je malčice napumpana ponajprije zbog fantastičnog Penna i nimalo lošijeg Gibsona.

OCJENA: 4.5/5


Reci što misliš!