Ostalo / Kolumne

sedmi pečat

Dragged Across Concrete: Filmska bomba dugog fitilja

Dragged Across Concrete: Filmska bomba dugog fitilja

Za početak ću vam priznati kako sam se ugodno iznenadio ugledavši ovaj film u našoj kino distribuciji. Naime, uz sveprisutne holivudske blockbustere i komične upljuvke sa 'Starog Kontinenta' na redovnom programu pronaći jedan eksploatacijski krimić ravno je čudu tipa 'u dagnji pronađen biser'.

No, možda malčice pretjerujem, ali ovakav tip filmova na domaćim velikim ekranima zaista gledamo jaaako rijetko. Stoji li iza toga nekakva distributerska 'paketna' nagodba, ne znam, no koji god bio razlog, pozdravljam ga od srca. Krenimo s pričom.

Nakon što detektivski par Brett Ridgeman (M. Gibson) i Anthony Lurasetti (V. Vaughn) biva prijavljen, a potom i suspendiran zbog primjene policijske brutalnosti pri uhićenju jednog dilera droge, opaka stvarnost ih brutalno ošamari.

Ridgemanovu kći po povratku iz škole kući napadnu po peti put u samo dva mjeseca i supruga (L. Holden) ga preklinje da pronađe neko rješenje koje će im pomoći da se presele iz tog problematičnog kvarta, dok Lurasetti pak s druge strane nije siguran može li s poslom koji obavlja pružiti neku bolju budućnost svojoj djevojci.

Ne želeći više produljivati agoniju svoje obitelji, Ridgemon se odluči na očajnički čin, pljačku. Moralne dileme ispočetka pokolebaju Lurasettija, no ne želeći na kraju iznevjeriti svojeg starijeg partnera, pristane na posao…

Dragged Across Concrete (2018)

Režija: S. Craig Zahler

Uloge: Mel Gibson, Vince Vaughn, Tory Kittles, Michael Jai White, Jennifer Carpenter, Laurie Holden, Fred Melamed, Tattiawna Jones, Udo Kier, Thomas Kretschman, Don Johnson, Richard Newman…

Žanr: Kriminalistički, triler, drama

Trajanje: 159 min.

Ako vam već kojim slučajem u oči nije upao sam naslov (mislim na onaj dio s dugim fitiljem), onda slobodno bacite pogled na trajanje filma i sve će biti jasnije. Da, 159 minuta! Mnoge gledatelje će ovakvo impozantno trajanje odmah odvući od gledanja i moram priznati kako ovo definitivno nije film za nestrpljivce navikle na neprekidnu pucnjavu i jurnjave (takvi će ipak morati sačekati najnoviji nastavak iz ''John Wick'' serijala).

Zahlerov film je nešto sasvim drugačije. Nešto što nas vraća u eksploatacijske 70-e, ako ne i noir 40-ih. Da dragi moji, ovo je jedan spori film koji tek na trenutke 'koketira' s akcijskim žanrom, no kad to čini, pripremite se na šok.

Zašto to govorim? Pa, svi oni koji se do sad nisu susreli s kratkim, ali svejedno upečatljivim redateljskim opusom nevjerojatnog S. Craiga Zahlera (op.a. ''Bone Tomahawk'' i ''Brawl in Cell Block 99'') moraju znati kako se dotični ne ustručava nasilje prikazati na jedan posebno eksplicitan i gadljiv način.

Ako će vam to biti neka utjeha, reći ću kako je naspram njegova prva dva filma, nasilje ovdje prisutno gotovo na kapaljku pa vas taj šok i gađenje neće toliko snažno zdrmati. Što se onda događa u tih dva i pol sata ako akcije ima na kapaljku, pitate se? Priča.

Kad bih povukli neke nepromišljene i brzopotezne zaključke, rekli biste kako je ovo jedan (pre)dugački krimi triler o pokvarenim policajcima kakve smo do sad gledali već bezbroj puta, no istina je ipak drugačija. Zahler je svoje (anti)junake bacio u moderni svijet koji ne trpi nasilna rasistička sranja, no u isto vrijeme nam kazuje kako stvari nisu baš tako crno-bijele. 

Njegov centralni lik Ridgeman (još jednom odlični Mel Gibson) je detektiv koji na pragu 6-og desetljeća života i višedesetljetnom radu u policiji nema zajamčenu svijetlu budućnost niti mogućnost napretka.

Svaki novi dan na ulici ga čini sve brutalnijim i ogorčenijim, a jedini razlog zbog kojeg nikad nije dobio unapređenje poput njegova nekadašnjeg partnera, a sad šefa (tumači ga Don Johnson), jest taj da je uvijek bio apolitičan i nije se mogao prilagoditi novim vremenima. Naravno, to ne opravdava njegove brutalne metode, no pred publiku baca veliku dilemu.

S druge strane imamo njegovog mlađeg partnera Lurasettija (također jako dobar Vaughn), čovjeka koji nije tako nagao kao njegov stariji kolega, ali je također ravnodušan i bez dlake na jeziku kad je riječ o rasističkim opaskama. Njega pak brine činjenica kako s poslom koji čini nije adekvatan izbor za budućeg supruga svoje obožavane i poslovno uspješne djevojke. K

ad mu Ridgeman sa svojim valjanim argumentima promjeni perspektivu, usred pljačke shvati kako prelaze granicu bez povratka i kako moralno nije ništa bolji od svojeg nepokolebljivog kolege.

Naravno, Zahler je već sa svojim prvim filmovima pokazao i dokazao kako je vješt redatelj koji itekako zna stvoriti uzbuđenje i napetost čak i u prizorima u kojima se tako reći, ništa ne događa, no moram priznati kako me je ovdje oduševio prvenstveno sočnim dijalozima kakvih se ne bi posramio niti njegov daleko slavniji kolega Quentin Tarantino. S druge strane, tu je napetost i nepredvidljivost. Svjesni ste kako nas očekuje je*ena završnica, ali pojma nemate kakva.

Istina, mnoge stvari u filmu su bezobrazno provokativne (nije li dovoljna činjenica kako je za glavne uloge angažirao glumce čije su karijere itekako obilježene skandalima, a u Gibsonovom slučaju i ksenofobijom), no upravo je taj ironični segment još snažnije došao do izražaja gledajući ih kako se posipaju pepelom izgovarajući neukusne rasističke replike.

Duhovite dosjetke i prosipanje životne filozofije čini Zahlerov film pravom poslasticom, a paralelno s našim 'pandurima' pratimo i priču jednog tamnoputog kriminalca (vrlo dobri Torry Kittles) kojeg život nipošto ne mazi i koji na određen način također ima opravdane razloge za ono što čini.

Ipak, bit ću iskren kad kažem kako je Zahler mogao svoj film ipak malčice skratiti (posebno mislim na nepotrebnu epizodu s 'friškom' majkom koja se ne želi odvojiti od svojeg djeteta i vratiti na posao u banku), no to ga nipošto ne čini zamornim ili dosadnim kakvim će se možda učiniti gledateljima nenaviklim na ovakve sporogoreće bombe.

Dalo bi se još štošta ispričati o Zahlerovim alegorijama i otvorenim kritikama modernih društvenih normi, odličnoj glazbi, glumi i koječemu, no mislim kako sam vam ionako već suviše otkrio. Ako imate vremena i strpljenja, nemojte ga propustiti pogledati.

Ocjena: 4.5/5

Reci što misliš!