Ostalo / Kolumne

sedmi pečat

Najbolje iz filmske 2019.

Najbolje iz filmske 2019.

To je to, nema više smisla odgađati neodgodivo. Imao sam najbolju namjeru pogledati barem još jedan, ma vraga jedan, desetke zanemarenih filmskih dragulja iz ove (a bogme i prošle) izuzetne godine, no valja zaključiti tu priču i napraviti presjek kako bi se mogli baciti na opširnu najavu 2020.

Moram priznati kako se već duuugo nisam našao na ovakvim slatkim mukama promišljajući koji naslov proglasiti najboljim stoga sam se odlučio na jedno sasvim salamonsko rješenje. Prvo mjesto će po mojem skromnom mišljenju podijeliti čak 5 naslova, pa se vi sad mislite koji je baš, baš najbolji.

Mišljenja sam kako je svaki od tih naslova zaslužio svoje mjesto na tronu, a da bi to bilo moguće, valjalo je krunu razdijeliti na pet jednakih dijelova. Prije negoli izbacim taj famozni izbor, osvrnut ću se na godinu na izmaku, spomenuti najveće dobitnike i gubitnike, filmska događanja u našem gradu (a i nekim drugim mjestima) i posebno istaknuti neke žanrovske naslove koji nisu uspjeli pronaći svoje mjesto na listi, ali svakako zaslužuju spomen. Krenimo!

Već na samom početku godine, točnije u veljači, domaća kina su standardno preplavili oskarovski kandidati i tu smo mogli pronaći neke uistinu divne filmove koji su se opravdano našli na listi najboljih koje smo ove godine imali prilike pogledati. U ožujku je uslijedio i blok domaćih, žanrovskih naslova koji su mi izmamili osmijeh i ponos na lice.

Riječ je konkretno o ispaljenoj Ličininoj zombi komediji ''Posljednji Srbin u Hrvatskoj'' i obiteljskom SF-u ''Moj Dida je Pao s Marsa'''. Nakon jaaako dugo godina, domaća kinematografija se vratila ovim, kod nas nepravedno zanemarenim žanrovima i postigla izuzetan uspjeh.

Do ljeta smo zahvaljujući posljednjem poglavlju superherojskog spektakla ''Avengers'' svjedočili Marvelovom svrgavanju Cameronovog ''Avatara'' s trona najgledanijeg filma svih vremena, solidnoj prođi Burtonova ''Dumba'', suludom ubilačkom putu sad već legendarnog ''Johna Wicka'', a onda je sredinom lipnja započelo i novo izdanje najvećeg kulturnog događanja u gradu pod imenom ''KvArt''.

Uz odlične svirke, predstave i izložbe naših talentiranih sugrađana, pričali smo u liku i djelu neprežaljene Agnès Varde prilikom čega je upriličena projekcija njezina izvanrednog dokumentarca ''Faces/Places'', a koji dan kasnije i fantastični/fanatični ''Free Solo'' redateljskog dvojca Chai/Chin. 

Sve je to bila određena uvertira za projekt koji se kuhao jako dugo, a ovog ljeta je konačno i oživio. Riječ je dakako o nezavisnom kinu 'Kino Zona' koje je nakon iznimno uspješnog ljetnog izdanja na otvorenom svoj život nastavilo ove jeseni i zime u 'Kneževoj palači'.

Lokalna publika željna kvalitetnog filma je konačno došla na svoje, a kad već spominjem ovu priču, valja spomenuti i kako su nam zahvaljujući upravo 'Kino Zoni' i njezinim organizatorima (CNK i suradnici) u posjet stigla i domaća zvučna redateljska imena Dana Budisavljević i Goran Dević koji su predstavljajući svoje uspješnice (''Dnevnik Diane Budisavljević'' i ''Na vodi'') publiku raspametili svojim poimanjem filma i filozofiji istog. Priča s nezavisnim kinom tu dakako ne prestaje već se nastavlja i u idućoj godini s još zvučnijim filmovima, gostovanjima i programom.

Paralelno s programom 'Kino Zone' u komercijalnom kinu su se kao na traci izmjenjivali superherojski spektakli, animirani hitovi, Tarantino, a i neki drugi, lako zaboravljivi pop-corn 'ispljuvci'. Početkom rujna sjurio sam se do obližnjeg Murtera iliti točnije rečeno, u Betinu.

Da, nakon nezaboravnog prošlogodišnjeg prvog izdanja filmskog festivala u Betini, direktor festivala Frane Bilić i njegova sad već uigrana ekipa su podigli ljestvicu još i više i pružili nam odličan izbor kako kratkometražnog tako i dugog filma uz brojna gostovanja redatelja i glumaca.

Moja malenkost je i ove godine imala čast biti članom žirija uz kolegu Marka Njegića i našeg prekaljenog filmskog znalca Vladu Zrnića na čemu se zahvaljujem i ovim putem. Kapa do poda i hrabro naprijed!

S dolaskom jeseni, počeli su nam pristizati i brojni nagrađivani filmovi poput fantastičnog ''Jokera'' koje definitivno možemo uvrstiti visoko na sam vrh ljestvice najboljih. U studenom sam konačno posjetio i 'Zagreb Film Festival'' koji se zahvaljujući političkoj igri Milana Bandića našao prvi put u izgnanstvu.

Ne treba posebno naglašavati kako su organizatori, a bogme i filmofili iz cijele Hrvatske, a ne samog Zagreba ogorčeni tom odlukom, no festival i u ovako nezahvalnom tretmanu srećom ide dalje i to uz sve bolju i žešću selekciju. 

Što se tiče žanrovskog presjeka godine, imali smo jednu od boljih godina što se tiče 'superjunačina' (financijski krah i nezasluženo pljuvanje kritike su nažalost doživjeli jedino ''X-Meni''), a DC je zahvaljujući uspjehu spomenutog ''Jokera'' i ''Shazama'' konačno uhvatio korak s 'Marvelom'.

Na polju akcije je drmao ponajprije 'John Wick', dok su Schwarzenegger i Stallone neslavno pokleknuli sa svojim novim gerijatrijskim petljanjem u obožavane serijale ''Terminator'' i ''Rambo''. Zavidan kreativni (neki i komercijalni) uspjeh su imali psihološki horori ''Us'', ''Midsommar'' i ''The Lighthouse'', a SF ćemo pamtiti po misaonim djelima poput ''High Lifea'' i ''Ad Astra''.

Izuzev brojnih izvanrednih drama i žanrovskim mišancijama s krimićem i sl., komedije i nisu bile osobito pamtljive, dok su crtići imali sasvim solidnu godinu zahvaljujući iznenađujuće dobrom četvrtom nastavku serijala ''Toy Story'', drugog ''Frozena'', ''Missing Linka'' i izvrsnog ''I Lost My Body''.

Godinu za pamćenje među ostalima svakako imaju i glumci: Adam Driver (''The Report'', ''Marriage Story'' i ''Star Wars: Episode IX – The Rise of Skywalker''), Scarlett Johansson (''Avengers: Endgame'', ''Marriage Story'' i ''Jojo Rabbit''), Willem Dafoe (''At Eternity's Gate, ''The Lighthouse''), Robert Pattinson (''High Life'', ''The Lighthouse'', ''The King'') i Mel Gibson, da, dobro ste pročitali (''Dragged Across Concrete'', ''The Professor and the Madman'').  

Bilo je tu još i brojnih hitova, ali i promašaja, oproštaja (Robert Redord je pružio za kraj jednu divnu rolu u simpatičnoj krimi drami ''The Old Man & the Gun''), no neću vas više daviti s ovim već pozamašnim tekstom već se konačno bacam na famoznu listu najboljih uz već standardnu napomenu kako se na istoj nalaze brojni naslovi koje smo u domaćim kinima (uglavnom) mogli pogledati tek ove godine, odnosno, kako ću neke poput ''Parazita'', ''Jojo Rabbita'', ''Honeyland'' ili ''The Lighthousea'' detaljno predstaviti iduće godine kad nam nakon festivalskog puta stignu u kina. 

Do tad, želim od srca svako dobro Vama i vašim najmilijima i da nam iduća godina uz hrpu zdravlja, ljubavi i šoldi bude bogata filmovima i filmskim događanjima! 

Parasite (2019) - režija: Bong Joon Ho

Marriage Story (2019) – režija: Noah Baumbach

The Irishman (2019) – režija: Martin Scorsese

Once Upon a Time…in Hollywood (2019) – režija: Quentin Tarantino

Shoplifters (2018) – režija: Hirokazu Koreeda

  1. Joker (2019) – režija: Todd Phillips
  2. Pain and Glory (2019) – režija: Pedro Almodovar  
  3. Midsommar (2019) – režija: Ari Aster
  4. Free Solo (2018) – režija: Elizabeth Chai Vasarhelyi, Jimmy Chin  
  5. The Farewell (2019) – režija: Lulu Wang
  6. Ford v Ferrari (2019) – režija: James Mangold
  7. The Favourite (2018) – režija: Yorgos Lanthimos
  8. Green Book (2018) – režija: Peter Farrelly 
  9.  Birds of Passage (2018) – režija: Cristina Gallego, Ciro Guerra
  10.  The Lighthouse (2019) – režija: Robert Eggers  
  11.  High Life (2018) – režija: Claire Denis
  12.  Dragged Across Concrete (2018) – režija: S. Craig Zahler  
  13.  I Lost My Body (2019) – režija: Jérémy Clapin 
  14.  Long Day's Journey Into Night (2018) – režija: Bi Gan 
  15.  The Sisters Brothers (2018) – režija: Jacques Audiard
  16.  Vice (2018) – režija: Adam McKay 
  17.  At Eternity's Gate (2018) – režija: Julian Schnabel
  18.  Monos (2019) – režija: Alejandro Landes
  19.  Dnevnik Diane Budisavljević (2019) – režija: Dana Budisaljević 
  20.  Butterflies (2018) – režija: Tolga Karaçelik  
  21.  The Mustang (2019) – režija: Laure de Clermont-Tonnerre   
  22.  Can You Ever Forgive Me? (2018) – režija: Marielle Heller 
  23.  Arctic (2018) – režija: Joe Penna
  24.  Toy Story 4 (2019) – režija: Josh Cooley / Ad Astra (2019) – režija: James Gray
Category: 1637 - 1653

Reci što misliš!