znanstveno otkriće

Protein iz zmijskog otrova pomoći će u liječenju tromboze

Dino Stanin/PIXSELL

Protein iz zmijskog otrova koji sprečava zgrušavanje krvi pomoći će u liječenju venske tromboembolije, glavnog uzročnika nastanka tromboze dubokih vena i plućne embolije.

Tromboza je bolest krvožilnog sustava koju izazivaju krvni ugrušci ili "trombovi" u žilama.

Znanstveni konzorcij s Odjela za molekularne i biomedicinske znanosti ljubljanskog Instituta Jožef Stefan je u suradnji sa znanstvenicima s nekoliko stranih ustanova i sveučilišta i s farmaceutskom tvrtkom Novartis, otkrio i opisao djelovanje proteina iz zmijskog otrova koji sprečava zgrušavanje krvi.

Znanstvenici su na taj način utrli put razvoju inovativnog terapeutskog sredstva za liječenje opasnih kardiovaskularnih bolesti, objavila je Slovenska televizija.

Tim znanstvenika vodio je Igor Križaj s ljubljanskog Instituta, a s njim su na projektu surađivali znanstvenici iz Singapura, Sjedinjenih Država i Švicarske.

Oni su iz poskokova otrova uspjeli izolirati protein s antikoagulantnim djelovanjem koji pripada potpuno novoj skupini inhibitora zgrušavanja krvi. Na taj su način postavili temelj za planiranje izrade antigoakulacijskih lijekova nove generacije s ciljanim djelovanjem koji će u budućnosti omogućiti liječenje venske tromboembolije.

Kardiovaskularne bolesti glavni su uzročnik smrti u cijelom svijetu, a u Europi uzrokuju 45 posto smrtnih slučajeva. Venska tromboembolija ili tromboza treći je načešći uzrok smrti od bolesti kardiovaskularnog sustava, odmah iza srčanog udara i moždanog udara.